Op initiatief van de ChristenUnie-SGP start gemeente experiment met containertuintjes in Zoetermeer

Containertuintjes.jpegzaterdag 31 juli 2021 19:40

De gemeenteraad heeft op maandag 28 juni 2021 de motie van de ChristenUnie-SGP fractie aangenomen om een experiment met containertuintjes te starten in Zoetermeer.

De fractie heeft dit voorstel tijdens het Voorjaarsdebat van 2021 ingediend omdat er vanuit alle hoeken van Zoetermeer klachten komen over afval dat naast containers wordt geplaatst, wat vervolgens knaagdieren en vogels aantrekt. Sommige wijken en straten zijn hierin hotspots, omdat dit probleem daar erger is. Er zijn hier verschillende oorzaken mogelijk, zoals volle containers, te kleine vulopeningen, laksheid, onwetendheid of het overtreden van regels door inwoners en bedrijven. Dit probleem speelt ook in andere gemeenten, waarbij verschillende gemeenten momenteel experimenteren met duurzame ‘containertuintjes’ als oplossing, al dan niet in zelfbeheer door buurtbewoners. Bij containertuintjes gaat het om vakken van (bij voorkeur gerecycled) kunststof met daarin planten, zoals bijvoorbeeld sedum, die om de ondergrondse containers worden geplaatst. Ervaringen met containertuintjes in de gemeente Leidschendam-Voorburg leren dat er bij containers die in een containertuintje staan minder afval naast de containers wordt geplaatst, terwijl het onderhoud beperkt is en de kosten laag.

Afval dat naast containers is geplaatst verlaagt de drempel om er meer afval bij te plaatsen en leidt tot een verloedering van het straatbeeld en tot het aantrekken van ongedierte. Daarom is dit in de ogen van de fractie ongewenst. Vanwege de verschillende oorzaken is er helaas niet één uniforme oplossing, die het probleem in de hele stad oplost. Maar containertuintjes kunnen bijdragen aan minder afval op straat en ook aan de vergroening en biodiversiteit van Zoetermeer.

Om die redenen heeft de fractie het gemeentebestuur tijdens het Voorjaarsdebat op maandag 28 juni 2021 verzocht om een experiment te starten met containertuintjes op twee bekende hotspots in Zoetermeer. Het is daarbij de bedoeling deze bij voorkeur te integreren met de buurtgroen-aanpak en rekening te houden met de bereikbaarheid voor mensen met scootmobielen en rolstoelen. Daarnaast is het college van burgemeester en wethouders gevraagd om het effect te monitoren, inclusief nulmeting. Tot slot is gevraagd om aan de raad over de resultaten te rapporteren, zodat de aanpak eventueel uitgerold kan worden over de andere hotspots in Zoetermeer.

De fractie is blij dat de meerderheid van de gemeenteraad dit voorstel heeft gesteund en is benieuwd naar de resultaten van het experiment.

Containertuintjes