CU-SGP teleurgesteld in gebrek aan maatregelen voor aanpak fietsendiefstal

Criminaliteitdonderdag 11 september 2014 20:10

De ChristenUnie-SGP fractie is teleurgesteld in de weigering van burgemeester Aptroot om het fors stijgend aantal fietsendiefstallen in Zoetermeer aan te pakken.

Fractievoorzitter André Bos heeft hier maandagavond 8 september 2014 tijdens de commissievergadering van de gemeenteraad vragen over gesteld aan burgemeester Aptroot. De burgemeester heeft toen aangegeven geen extra middelen vrij te maken voor de aanpak van fietsdiefstallen in Zoetermeer, terwijl het aantal fietsdiefstallen in Zoetermeer schrikbarend toeneemt. Al sinds januari van dit jaar probeert de ChristenUnie-SGP aandacht te vragen voor het groeiend aantal fietsdiefstallen in Zoetermeer. Zie bijvoorbeeld onze schriftelijke vragen (inclusief antwoorden van het College van B&W) uit januari 2014. Tot nu toe met weinig resultaat. Het probleem wordt in onze ogen niet serieus genomen. Dit terwijl het aantal fietsdiefstallen in Zoetermeer het afgelopen halfjaar bijna is verdubbeld vergeleken met vorig jaar!

De burgemeester geeft in Zoetermeer prioriteit aan de aanpak van roofovervallen en woninginbraken. Hij weigert daarbij om extra maatregelen te nemen tegen het aantal fietsdiefstallen in Zoetermeer. De fractie is het er mee eens dat de aanpak van roofovervallen en woninginbraken topprioriteit heeft, maar vindt het onbegrijpelijk dat er dan geen middelen beschikbaar zijn om fietsendieven op te sporen en aan te pakken. Want fietsdiefstallen zorgen voor veel overlast en ongemak in Zoetermeer. Die geluiden krijgen wij ook uit de Zoetermeerse samenleving te horen. Het grote aantal fietsdiefstallen vergroot onnodig het gevoel van onveiligheid in Zoetermeer bij inwoners, bezoekers en toeristen. Dit kan eenvoudig worden voorkomen door bijvoorbeeld meer lokfietsen in te zetten.

Sinds enkele maanden wordt slechts 1 lokfiets ingezet. Dit terwijl er meerdere hotspots voor fietsdiefstallen in Zoetermeer zijn, zoals station Zoetermeer-Oost, het Stadshart en station Oosterheem. Deze enige lokfiets heeft ook nog eens te kampen gehad met technische problemen. En die gevallen is er geen vervangende lokfiets beschikbaar, waardoor fietsendieven ongestoord hun gang kunnen gaan. Daarnaast kan een lokfiets na enkele maanden al niet meer effectief worden ingezet, omdat deze dan inmiddels wordt herkend door de criminelen. Daarom is de inzet van slechts één lokfiets in de ogen van de fractie echt te weinig. Ter illustratie: in Zoetermeer is in 3 maanden tijd 7x de lokfiets gestolen. In Delft wordt elke 3 uur (!) een lokfiets gestolen, waarna de fiets via GPS kan worden teruggevonden en de dader(s) kan worden aangehouden.

In de eerste helft van 2014 zijn er 346 fietsen gestolen, terwijl dit aantal in dezelfde periode vorig jaar nog op 208 lag. Dit komt neer op een stijging van 66%! De CU-SGP fractie doet dan ook een herhaalde oproep voor cameratoezicht bij hotspots voor fietsendiefstal in Zoetermeer, zoals bijvoorbeeld station Zoetermeer-Oost.

Archief > 2014 > september