Column Klaas Schra: Snowworld, maar dan nuchter bekeken

Klaas Schra aan het woord in de gemeenteraad van Zoetermeerzondag 02 februari 2014 15:04

"De Uitbreiding van Snowworld druist in tegen goed rentmeesterschap!" Dat was de strekking van een mail die ik kreeg van het Kwaliteitsteam Buytenpark.

door Klaas Schra

"De Uitbreiding van Snowworld druist in tegen goed rentmeesterschap!"
Dat was de strekking van een mail die ik kreeg van het Kwaliteitsteam Buytenpark. Of ik Genesis 1 : 28 eens goed wilde doorlezen. (En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar,…………., en hebt heerschappij over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels, en over het gedierte, dat op de aarde kruipt). Ook tijdens het inspreken hebben de vogelliefhebbers zich op deze wijze uitgesproken en vooral de raadsleden verweten te weinig dossierkennis te hebben.

Mijn eerste termijn was als volgt:
Voorzitter, Er was eens een vlak stuk land aan de Voorweg. Meeuwen, kievieten en grutto’s liepen er tussen de koeien en de schapen. Toen besloot de gemeente in 1985 om daar bouw- en tuinafval te laten storten. Van heinde en ver werd dat aangevoerd. Het heeft de gemeente Zoetermeer miljoenen opgeleverd. In de Nieuwe Driemanspolder werden ook grondboringen gemaakt om die helemaal vol te storten.

Toen kwam ongeveer in 1992 de verplichting tot recycling. Verdere storting werd afgeblazen en 20 hectare bleef leeg liggen. (Dat is dat gebied waar nu de volkstuinen worden aangelegd) Over bleef een aantal heuvels en een sterk vervuild gebied waar de puinbreker had gestaan. Toen waren er twee mogelijkheden. Afgraven kostte, meen ik, 20 miljoen gulden. Afdekken met een grote betonplaat kon ook. Enkele ondernemers zagen daar wel wat in en bouwden daar een grote skihal op. Ze staken er miljoenen in met alle risico’s van dien. De gemeente was van een groot probleem af en al die bijzondere vogels kwamen later
Als je terug kijkt kun je als vogelliefhebber zeggen.

Als die recycling 7 jaar eerder gekomen was hadden we die lelijke skihal niet gehad. Maar dan hadden we ook dat park en die bijzonder vogels niet gehad. Wij zijn van mening dat we die ondernemers nu niet tegen kunnen houden als zij aan een volgende fase toe zijn. En gezien de geschiedenis geloven wij echt niet dat de vogels daarom weggaan.

Volgens ons heeft dit niet met goed rentmeesterschap te maken.
Voor reacties houden wij ons aanbevolen.

Klaas Schra,
Raadslid ChristenUnie-SGP Zoetermeer