Opening Dorpsplein, 30 jaar na de eerste schetsen

opening Dorpsstraatvrijdag 07 april 2006 00:00

Op vrijdagmiddag 7 april, in de stralende zon, opende burgmeester Waaijer het nieuwe dorpsplein achter het midden van de Dorpsstraat. Dertig jaar geleden de eerste plannen en schetsen voor winkels achter de Dorpsstraat. Ze zijn er nog steeds. Twaalf actieve jaren werd er aan deze locatie gewerkt. “De van der Schee-locatie” genoemd naar de initiatiefnemer, maar nu dan de tijd voor een nieuwe naam.

Zoetermeer op de kaart

“Bij de gemeente zeggen ze steeds dat Zoetermeer op de kaart moet”, zei Jacques Boonekamp namens het bestuur van de winkeliersvereniging. “Maar laat de gemeente nu eens trots zijn op de Dòrpsstraat en laten we zorgen dat de Dorpsstraat op de kaart komt ìn Zoetermeer. Complementair aan het Stadshart. In gesprekken met ambtenaren bleek dat er velen nog nooit in de Dorpsstraat waren geweest. Het wordt dus tijd dat nieuwe werknemers een verplichte wandeling door de Dorpsstraat maken.”

Levendige Dorpsstraat

Veel Zoetermeerders zijn blijven geloven dat het ooit iets zou worden. Zelfs de afsluiting van de Dorpsstraat en op de barricades staan hadden ze over voor “ons Dorpsstraat”. Tomeloze energie, jarenlang gestoken om deze prachtig ontwikkelde locatie re realiseren. Samen met de herontwikkeling van de andere locaties in de Dorpsstraat - en de nog te ontwikkelen Sparlocatie - moet het een genot worden om “de Dorpsstraat te doen”. Een levendige Dorpsstraat dat daarbij het vertrouwen van de consument verdiend door de inkopen van ons allen!

Winkelen, wonen en cultuur

Het laatste stukje Dorpsstraat van winkelen, wonen en cultuur herontwikkelen is nu een van de majeure onderwerpen van de coalitievorming. Juist nu worden de plannen gesmeed en de afspraken gemaakt over geld en randvoorwaarden om de komst van een nieuw Stadsmuseum, de ontwikkeling van het Nicolaasplein en een brug over de Dobbe mogelijk te maken. Voorde echte fysieke aansluiting met het Stadshart.

Hieronder nog enkele foto's

Derde deel van de winkelstraat

Derde nieuwe deel van winkelstraat

De Zoetelaar