Verkiezingen 7 maart – bijdrage Klaas Schra tijdens de 1e bijeenkomst college-onderhandelingen

klaas.jpgzaterdag 11 maart 2006 22:42

De ChristenUnie-SGP vraagt zich echt af of alleen de verkiezingsuitslag nog uitgangspunt moet zijn bij de collegeonderhandelingen. Vier jaar geleden met overtuiging CDA stemmen en door voornamelijk landelijke invloeden nu gewoon verder shoppen naar PvdA of naar Lijst Hilbrand Nawijn is een teken van geestelijke armoede. Het gaat dus ook in Zoetermeer niet alleen om de inhoud maar vooral hoe je de laatste zes weken overkomt. Ofwel resultaten (of verrichtingen) uit vier jaar geleden geven bepaald geen garantie voor de toekomst.
Hieronder de tekst die donderdagavond door onze fractie is ingebracht.

Voorzitter, laat we beginnen door iedereen die gewonnen heeft van harte te feliciteren met versterking erbij in de raad.

Uw eerste vraag was: “Wat betekent deze verkiezingsuitslag in uw ogen”?

De uitslag bevestigt ons het gevoel dat het ook in de plaatselijke politiek niet gaat om de inhoud maar meer om hoe je de laatste 6 weken over komt. Dat politiek bedrijven in de raadszaal en de wereld van mensen achter de tv, twee totaal verschillende werelden zijn. En dat je niet op je daden of verrichtingen beoordeeld wordt maar op basis van verwachtingen. En waar die verwachtingen dan weer op gebaseerd zijn dat zou wel interessant zijn om dat eens te achterhalen.

Kortom resultaten (of verrichtingen) uit 4 jaar verleden bieden bepaald geen garantie voor de toekomst.

Er waren in de verkiezingsrondes weinig punten waar we het echt onderling mee oneens waren. Het was zoeken naar onderwerpen. Maar ook dat doet er niet toe dus. In een naburige gemeente Geen Windmolens Nee, terwijl dat politiek al besloten was, is daar een duidelijk voorbeeld van. Diftar Echt Nooit had bijvoorbeeld meer stemmen opgeleverd.

Kortom waar gaat het nog om. Hebben we het allemaal niet veel te goed om te begrijpen waar het echt om gaat in het leven. En dat dat ook gewoon voor Zoetermeer, wel eens Nurdistan genoemd, ook zo zou zijn daar hebben wij ons wat over verbaasd.

Maar laat ik ophouden te wijzen naar de kiezer want die heeft altijd gelijk: Wij, en daar bedoel ik alle partijen mee waar we de afgelopen vier jaar constructief mee hebben samengewerkt of tegengewerkt, zijn niet in staat om dat over te brengen. En dat daar een roer om moet daar zijn we het volledig mee eens. En graag wil ik de nieuwe partijen vragen om hieraan mee te werken.

Als je nu kijkt naar het totale aantal stemmen op christelijke partijen of getuigenis-partijen.

Het CDA heeft verloren en je zou kunnen verwachten dat die stemmen dan via communicerende vaten over zouden gaan naar de ChristenUnie. Maar ook dat is niet het geval. Vier jaar geleden met overtuiging op het CDA stemmen en nu gewoon verder shoppen naar PvdA of Lijst Hilbrand Nawijn. Ik kan niet geloven. Nou ja de laatste. Als de kiezer even niet oplet, dachten ze misschien dat hij ook nog gewoon CDA-lid was. Als kiezer zou je toch ook de draad wel een beetje kwijtraken. Over duidelijkheid gesproken.

Wat de raad of het werk van de griffie betreft.

ü       Verkiezingsavonden organiseren in een duur Stadstheater waar je aanhangers alleen aanwezig zijn heeft geen zin. Als er dan nog 40 familieleden meekijken op internet is dat meegenomen maar daar bereik je de 49 duizend kiezers niet mee, laat staan de overige niet stemmers.

ü       Het moet frustrerend zijn om je druk te maken over communicatie. B.v. de rubriek “ken uw raadsleden” in Zoetermeer Magazine moest er spic  en span uitzien. En aan de andere kant een Zoetermeerder die met de moed der wanhoop van achter het stemhokje verschijnt en aan die mensen achter de tafel vraagt. Hé, ik zie Wouter Bos er helemaal niet opstaan. Klopt dat wel? (Ik weet niet of het gebeurt is maar het zou me niks verbazen).

Kortom daar ligt een gigantisch terrein braak of daar moet een hele grote brug geslagen worden.

Wat de werkwijze binnen de fracties betreft

ü       Je vraagt je ook bijna of je in deze tijd überhaupt nog wel iets als een verkiezingsprogramma moet schrijven of dat je niet veel beter bijna vier jaar de stukken niet leest, naar de oud-papierboer brengt en de laatste 6 weken van de opbrengst advertenties plaatst en bv. een popzanger inhuurt die met veel bluf wat one-liners roept. Ik weet advertenties zijn heel duur maar de stapels waren bij elkaar ook heel dik.

ü       Wij maken ons erg druk iedereen zoveel mogelijk te helpen terwijl dezelfde mensen (en vergeef me dat ik ga generaliseren) zich eerder naamloos druk maken b.v of volgend jaar de Bond Zonder Naam (BZN) nog wel bestaat. De SP had het net uitgebreid over armoede maar is er niet een stuk geestelijke armoede in de breedste zin van het woord.

Wij moeten ons zelf wel eens opladen maar vragen ons ook af of je in zo’n mallemolen nog wel wilt functioneren. Het is mooi dat er één procent meer opkomst was in democratisch Zoetermeer maar dit is ook democratie in Zoetermeer, anno 2006.

Voorzitter, voordat ik helemaal in mineur eindig we vragen ons ook af of we een grote kiezerswinst moeten willen. Of dat we niet gewoon ons werk moeten doen voor een beter Zoetermeer? Wij menen dat we daar nog steeds een boodschap aan en voor hebben.

Wat de brug tussen kiezer en gekozene betreft: Wij geloven dat het anders kan!

“Wat de vorming van het nieuwe college betreft”.

De kiezer negeren of verkiezingsuitslag negeren is het laatste wat je moet doen, maar wij vragen ons echt af of dat nog uitgangspunt moet zijn bij de collegevorming.

Misschien moeten we hier wel boven staan en bijvoorbeeld een jaar wachten met het vormen van een nieuw college en wachten tot de verhoudingen binnen de raad wat gestabiliseerd zijn. En dat er ook gekozen wordt op basis van inbreng.

Ons belangrijkste speerpunt was Samenwerken aan een Betrokken Samenleving en daar willen we voor gaan. Verder, we hebben onze overige flyers nog niet bij het oud papier gebracht. Wij zullen u er één toesturen.

Wilt u reageren: kschra@kpd.nl

Archief > 2006 > maart