Concept-Opdracht Collegeprogramma

zaterdag 11 maart 2006 11:23

Op donderdagavond 9 maart vond de eerste bijeenkomst plaats met afgevaardigden van de negen gekozen partijen. In onderstaand concept-opdracht Collegeprogramma kon iedereen zich toen vinden. A.s. dinsdag 14 maart om 20.00 is de 2e bijeenkomst gepland. U bent van harte welkom om op de tribune mee te luisteren.

1. Stel een ontwerp-collegeprogramma voor Zoetermeer 2006-2010 op dat kan rekenen op een zo breed mogelijk draagvlak in de Zoetermeerse gemeenteraad. Doe een voorstel voor de portefeuilleverdeling en personele bezetting van het nieuwe college van burgemeester en wethouders dat kan rekenen op de steun van een meerderheid in de Zoetermeerse gemeenteraad. Doe dit voor 20 april 2006.
  2. Ga in overleg met alle fractievoorzitters/eerste onderhandelaars:
    1. overleg of dit de juiste opdracht is.
    2. overleg over de wijze waarop deze opdracht moet worden uitgevoerd met daarbij oog voor een transparant en snel proces
    3. bespreek de opzet van een college-akkoord
    4. inventariseer inhoudelijke speerpunten voor de periode 2006-2010
    5. inventariseer inhoudelijke knelpunten die bij uitvoering van deze opdracht aan de orde kunnen zijn.
    6. breng de voorwaarden van de verschillende fracties voor deelname in een college in kaart wat betreft de politieke en personele samenstelling van het college.
  3. Rapporteer hierover aan de vergadering van onderhandelaars op 14 maart  en presenteer dan een plan van aanpak over de manier waarop deze opdracht zal worden uitgevoerd.

Toelichting

1. Op zeer korte termijn vinden er gesprekken met de afzonderlijke onderhandelaars/fractievoorzitters plaats die tot doel hebben te komen tot een plan van aanpak voor de rest van de komende periode. In dat plan van aanpak zal ook duidelijkheid moeten worden gegeven over inrichting van het proces en de rol van de nieuwe raadsleden daarbij, de positie van de burgemeester en de wijze van communicatie. Dit plan van aanpak zal in de vergadering van 14 maart worden besproken.

1. Het collegeprogramma moet de hoofdpunten voor het beleid in Zoetermeer voor de komende jaren uitzetten. Het gaat daarbij om aansprekende en concreet geformuleerde doelen. Zoetermeerders en de organisaties in de stad moeten weten wat de ambities van de raad en college zijn en moeten hen daarop kunnen aanspreken. Voorjaar 2010 moet duidelijk zijn wat de uitvoering van dit collegeprogramma voor Zoetermeer heeft opgeleverd, ofwel moet duidelijk zijn of de geformuleerde doelstellingen zijn gerealiseerd.

1. De verkiezingsuitslag dient mede richting te geven aan de nadere keuze en concretisering van de doelstellingen. De onderhandelaars zal dan ook worden gevraagd om uiterlijk dinsdagochtend 14 maart 8.00 uur hun belangrijke doelen/speerpunten voor de komende collegeperiode te benoemen. Op basis van de inventarisatie zal de formateur dan een voorstel voor de uit te werken Zoetermeerse Speerpunten 2006-2010 aan de vergadering van onderhandelaars op dinsdagavond 14 maart 20.00 uur voorleggen. Het aantal Zoetermeerse Speerpunten 2006-2010 zal beperkt dienen te zijn.

1. De vergadering op dinsdag 14 maart zal beginnen met een inleiding van de gemeentesecretaris Jelke Dijkstra die op basis van het toegezonden stuk (dossier collegevorming) zal aangeven wat in zijn ogen de kansen en bedreigingen voor Zoetermeer zijn in de periode 2006-2015 en vragen over de inhoud kan beantwoorden.

1. Het is van belang dat de uitvoering van het collegeprogramma door een krachtig en resultaat gericht team wordt uitgevoerd. Burgemeester en wethouders moeten een inhoudelijk commitment en persoonlijke betrokkenheid bij Zoetermeerse speerpunten hebben. Zij moeten kunnen rekenen op steun in de Zoetermeerse gemeenteraad. Samenwerking met de gehele raad en betrokkenheid van de Zoetermeerse gemeenschap is daarbij een van de kernvoorwaarden voor succes. Hieraan zal tijdens de formatie bijzondere aandacht moeten worden geschonken.

Zoetermeer, 9 maart 2006

Rob Janssen