Niemand sluit Nawijn uit, Nawijn ook niet

donderdag 09 maart 2006 12:50

ZOETERMEER - Alles ligt open, niemand ligt bij voorbaat eruit. Dinsdag 7 maart werd de politieke krachtsverhouding in Zoetermeer duidelijk en donderdag gaan de partijen al om de tafel voor een nieuw college van burgemeester en wethouders.

Geen enkele partij zal zich nu al uitspreken voor een bepaald college. Geen enkele partij wordt is in dit stadium uitgesloten. Al liggen sommige combinaties niet voor de hand.

„Stel dat GroenLinks zegt dat de OZB best omhoog mag, dan is voor ons samenwerking uitgesloten,’’ geeft VVD-leider Patrick van Domburg als voorbeeld. „De Lijst Hilbrand Nawijn ligt dichtbij ons programma, zoals op het gebied van veiligheid en bedrijfsleven.’’

Nawijn, met vijf zetels de grote verrassing dinsdag, staat open voor compromissen. „We willen meedoen, maar niet ten koste van alles.’’ Zelf zal het Kamerlid geen wethouder worden. „Daarvoor hebben we een sollicitatieprocedure bedacht.’’

De PvdA zal als grootste partij de onderhandelingen openen. Het ging er in de campagne fel aan toe met Nawijn, maar samenwerking sluit PvdA-leider Rob Janssen niet uit. „We moeten voorkomen dat in 2010 weer ’het roer om’ moet. Er is in Zoetermeer onvrede, die Nawijn schijnt te kennen. Wij willen horen wat hij belangrijk vindt.’’

Janssen acht een klein college mogelijk, om het aantal wethouders te beperken en de slagkracht te verhogen. „Misschien zijn er partijen die geen wethouders leveren maar wel op punten het college steunen.’’