Collegeonderhandelingen 2

krantenwoensdag 08 maart 2006 21:37

Uitbreiding van Zoetermeer, cameratoezicht, een klantvriendelijker gemeente. Dit zou Zoetermeer te wachten kunnen staan na de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van dinsdag. Het is absoluut nog onduidelijk welke partijen wethouders mogen leveren. De gesprekken hierover beginnen dinsdagavond.

Wél is duidelijk dat de PvdA absoluut de grootste is geworden en dus de college-onderhandelingen opent en daarbij een aantal standpunten uitgevoerd wil zien. Ook is duidelijk dat Lijst Hilbrand Nawijn met vijf zetels een stempel op de stad zal willen drukken. De twee grote winnaars stonden in de campagne vaak lijnrecht tegenover elkaar, maar kunnen elkaar vast vinden, als het bijvoorbeeld gaat om de uitbreiding van de stad in oostelijke richting. Alleen daar zien zij nog ruimte voor de nodige huizen voor Zoetermeerders, als de stad niet dichtgebouwd wil worden. De VVD, die dinsdag verloor maar altijd nog met zeven zetels de tweede partij is, is ook warm voorstander van uitbreiding tot de Rotte. Nawijn heeft sport als speerpunt. Met de PvdA, die onlangs twee miljoen euro extra wist los te krijgen voor verenigingen, valt hierover wel zaken te doen. Sport verbroedert, en dat wil de PvdA ook. Die zal Nawijn mee kunnen krijgen in buurt- en schoolinitiatieven om bewoners samen te brengen en zelf activiteiten te laten opzetten.

De PvdA had met Nawijn een conflict over inkrimping van het gemeentelijk apparaat, waarvoor ook de VVD staat. De partijen zullen wel een midden weten te vinden.

Ook over cameratoezicht zullen de partijen het wel eens worden. Over verlaging van de maximumsnelheid op de A12 en de aanleg van wegen zal echter nog flink wat moeten worden gepraat.

AD Haagsche Courant 8.03.06 door RENÉ LAMERS

Archief > 2006 > maart