Zalm in Zoetermeer ….. een terugblik op de verkiezingsavond van de VVD

vvddeelwoensdag 01 maart 2006 15:00

Minister Zalm van Financiën komt dit jaar nog met een wetswijziging om het voor provincies makkelijker te maken ozb-verhogingen van gemeenten af te wijzen. Zalm zei dat dinsdag tijdens een verkiezingsbijeenkomst van de VVD in Zoetermeer.

Zo kopte de Telegraaf vandaag.

Al was het voor mij even wennen, de inval van de NOS-ploeg, op de verkiezingsavond van de VVD leek voor de aanwezige VVD-leden inmiddels vaste prik. Minister Zalm werd “5 minuten uitgeleende aan het NOS-journaal”, want ook in het land wilde men natuurlijk wel weten wat Minister Zalm “als reactie op de reactie rond het tumult rond de OZB had te melden”.

Alle lijstrekkers waren uitgenodigd voor Patrick van Dombrug, lijsttrekker van de VVD om er bij te zijn en er een stevig debat van te maken. Dat gebeurde uiteindelijk ook wel.

Onder leiding van een vlotte babbel van oud-wethouder Huffnagel uit Amsterdam, wilde Patrick van Domburg van lijsttrekker Jochem den Dulk van Leefbaar Nederland weten waarom hij het nou eigenlijk onzin vond dat bij lokale verkiezingen er “landelijke kopstukken” bijgehaald moesten worden. Het kwam er niet helemaal uit, het debat bleef hangen in de vergelijking met “het familieleven” van de VVD. Tante Rita (Verdonk), neef Mark (Rutte) en nu Oom Gerrit. Er was toch niets mis mee deze erbij te halen. Met “en in 2002 waren er geen kopstukken uit de 2e Kamer aanwezig en werd de VVD wel de grootste partij”, sloot Patrick van Domburg dit kleine debatje af. Daarop mompelde de gespreksleider hardop tegen zichzelf (in de microfoon) en de zaal dat nu mèt de kopstukken ….

We kregen van minister Gerrit Zalm “lesje”. Een lesje economie vanaf 1999 met af en toe het ingebouwde excuus, dat je met al die bezuinigingen je je dan misschien wel het meest impopulaire kabinet ooit maakte. Het tweede onderwerp betrof zijn “plicht” als minister van Financiën de gemeente hiervoor via dwingende maatregelen te dwingen de OZB niet meer als het maximale te laten stijgen, verklaarde hij dat hij als minister hiermee lokaal de burgers wilde beschermen.

Hoewel tijdens ons “eigen” lijsttrekkersdebat van maandagavond, de OZB tot wat lichte beroering leidde in de zaal, brak door de opmerkingen van minister Zalm, gevolgd door die van Patrick van Domburg het debat los. Patrick van Domburg, verweet bij monde van de gespreksleider, dat de PvdA de OZB te wilde verhogen en meldde dat Zoetermeer dankzij de VVD van de 4e naar de 21e plaats was gedaald op de COELO-lijst van meest dure gemeenten. Rob Janssen, lijsttrekker van het PvdA en wethouder Haan, ook van PvdA huize voelden zich daar zeer ongemakkelijk bij. Rob Janssen stelde in een paar felle interrupties heel helder dat als je verteld aan je burgers dat je de OZB niet wilt verhogen maar je er geen financiële dekking bij geeft, je wel alles kunt roepen.

“Een plafond aan de uitgaven gebeurt landelijk en zou u in Zoetermeer ook moeten doen. Dat is de oplossing van uw begrotingstekorten.” Zalm gooide dit in de strijd toen Rob Janssen nogmaals vertelde hoe onredelijk het is als je jaren lang en vele miljoenen moet bezuinigen. Het hielp niet……. Zalm bleef onverbiddelijk!

“SP voorman Daniël Westhoek, deze avond in “werktenue”, stelde deze avond in zijn hoedanigheid als student politicologie de vraag aan minster Zalm of hij kon uitleggen of het gedoe over de OZB niet gewoon een verkiezingsstunt was……. Het werd even stil in de zaal waarna minster Gerrit Zalm kort en bondig vertelde dat je of de complôtheorie hebt of de chaostheorie. De complôtheorie kwam op de tien keer slechts één keer voor, terwijl negen keer het chaostheorie was. En dat laatste was het volgens hem.

Zittend in de zaal met nog een ChristenUnie lid besefte ik ineens weer waarom ik blij ben dat ik lid ben van een partij die staat voor christelijke politiek. Eerst de CDA verkiezingsavond met minister Peijs waarbij de hele avond Gods woord niet viel. De VVD-avond waarbij het verschil opviel tussen praten over “individuen” ipv “ zorg voor mensen”, over “hebben” ipv “uitdelen aan je naaste”. De visie van de ChristenUnie-SGP voor de komende vier jaar om de samenleving te stimuleren om samen verantwoordelijkheid te nemen met, “onderlinge betrokkenheid en ontmoeting als centraal thema” en met “Gods Woord als richtlijn”, biedt nog vele kansen en huiswerk!

Patrick van Domburg wilde vuurwerk op zijn verkiezingsavond. Na 7 maart zal dat nog verder gaan. Er zal nog veel worden gepraat over de OZB en of we voor een uitgavenplafond willen gaan, willen we een college krijgen die hetzelfde wil, hetzelfde zegt en na vier jaar ook voor hetzelfde wil worden afgerekend.

door Helen du Bois

Archief > 2006 > maart