Unicum: verkiezingsgebedsbijeenkomt voor Zoetermeer

biddenzaterdag 25 februari 2006 19:34

Een verkiezingsgebedsdienst. Geen gebed voor een zetel meer, maar voor rust, trouw, bevestiging en hoop. Een nieuw initiatief voor Zoetermeer in navolging op de vele gebedsdiensten van lokale christelijke partijen elders in Nederland. Gebed voor bewustwording van burgers, een hogere kiezersopkomst, een grotere betrokkenheid van de burgers, een goede sfeer voor college-onderhandelingen. Maar ook voor andere partijen, voor een goede samenwerking tussen de partijen. Oftewel voor ons eigen Zoetermeer!

Tien dagen lang zal er een pagina: “Gemeenteraadsverkiezingen 2006”. In de “Zoetermeer Dichtbij” van zaterdag 25 februari stond het volgende artikel. Een interview nav een ingezonden persbericht aan Rene Lamers.

CU/SGP houdt verkiezingsgebedsdienst: Bid voor een zetel

De fractie van ChristenUnie-SGP houdt zondag 5 maart een gebedsdienst voor de raadsverkiezingen. Het is voor het eerst in Zoetermeer. Voor een zetel? “Nee, voor rust”.

Nederland kent traditioneel een scheiding van kerk en staat. Toch hoopt de christelijke gemeenschap van Zoetermeer op wel enige invloed van bovenaf op de kleine ontwikkelingen op het aardse. Vandaar dat ze een gebedsdienst houden voor de gemeenteraadsverkiezingen van dinsdag 7 maart. Het is voor het eerst in Zoetermeer dat zo’n gebedsdienst wordt gehouden, zo vlak voor een verkiezing.

“Nee, we bidden niet voor een extra raadszetel”, helpt lijsttrekker Helen du Bois even elk misverstand uit de wereld. “We bidden niet ‘suggestief’ , we willen niet iets afdwingen. We bidden voor trouw, bevestiging en hoop”.Toch wordt ook gebeden voor een aantal concrete, zeer aardse punten: een hoge kiezersopkomst, een grote betrokkenheid van de burgers, een goede sfeer voor college-onderhandelingen, enzovoort.

Het gebed is vooral bedoeld voor enige bezinning voor degene die bidt. “Het geeft je rust”, zegt Helen du Bois. “Zodat je weet dat je het niet alleen doet. Dat heb ik bijvoorbeeld ook ervaren toen dat geschil was met het landelijk SGP-bestuur over het vrouwelijk lijsttrekkerschap en ik vijf weken niets mocht zeggen. En we zullen bidden voor bewustwording van de burgers, zodat ze zien dat wat wij willen en wat in de Tien Geboden staat, goed is voor iederéén is”. En dat kan misschien toch weer  een extra zetel opleveren.

Maar het is niet uitsluitend de eigen – nu twee zetels tellende – fractie van ChristenUnie-SGP waarvoor  wordt gebeden. Integendeel.

Du Bois: “Je bidt ook voor andere partijen, en voor een goede samenwerkring tussen de partijen. Heel veel mensen doen niets meer aan het geloof. Maar we staan voor iedereen open”. Mag dan ook gebeden worden voor ‘een ander God’; die van de moslims of van de hindoes bijvoorbeeld? “Dat maakt ons niet uit,” verzekert Helen du Bois. “We laten iedereen in zijn waarde. Als mensen maar zien dat er een rol is weggelegd voor de christelijke politiek.”

De gebedsbijeenkomst twee dagen voor de verkiezingen is echter geen verplicht nummertje voor de christenen in Zoetermeer. Verzaken is geen doodzonde. Du Bois: “Niet iedereen zal gaan bidden. Sommige mensen zullen weggen: ‘geef mij maar een flyer’. Ook dat maakt niet uit.”

De bijeenkomst begint zondag 5 maart om 20.00 uur in het Kompas aan het Piet Heinplein 13. Maar de zaal is om 19.30 uur al open.

Archief > 2006 > februari