Handboogchallenge – verbroedering van sport door lijsttrekkers

POLITIEKhandboogschietendonderdag 23 februari 2006 12:24

De gemeenteraad heeft zich ten doel gesteld Zoetermeerse burgers te overtuigen ècht te gaan stemmen! Burgers en verenigingen werd gevraagd – tegen een klein budget - activiteiten te organiseren. De H.K.S. (Handboogschietvereniging) heeft daarvan gebruik gemaakt. En hoe! Een heus handboogchallenge in opperste (zwijgende) concentratie mèt het verbod om over politiek te praten. Hoe de pijlen deze avond op een bord werden gericht en niet op elkaar! Helen eindigde – niet onverdienstelijk - op de 7e plaats als enige vrouw tussen 10 mannen.

Wij willen als raadsleden graag naar de mensen toe, het liefst op locatie. Een locatie die “door de gemeente Zoetermeer als sociaal veilig wordt bestempeld” (persoonlijk vertelde mijn gevoel mij iets anders, maar dat terzijde). De eerste constatering  op weg naar de zeer afgelegen en donkere plek in het Westerpark waar de handboogschietvereniging Zoetermeer haar domicilie houdt. Een gezellig ingericht clubgebouw met een wedstrijdzaal. Men “bedruipt” zichzelf met 140 leden. Daar is men trots op en terecht. Tegelijkertijd is men zich bewust van de eigen kwetsbaarheid als het om het groot onderhoud van de locatie gaat. Gelukkig kon ik ze verwijzen naar een gloednieuw initiatief van de gemeenteraad “Impuls voor verenigingen” waarmee voor de komende vier jaar geld is gereserveerd om verenigingen hiermee deels te faciliteren. Eigen inzet en betrokkenheid kan daarmee worden beloond en werkelijkheid worden.

Terug naar de wedstrijd. Met deze avond heeft de handboogschietvereniging zichzelf in ieder geval op de kaart gezet. Met een prima – persoonlijke - training door de eigen leden kwam daarna een wedstrijd over 8 ronden van 3 pijlen. Na afloop konden ook andere afgevaardigden van de partijen nog oefenen in het handboogschieten onder deskundige begeleiding. Ondertussen vond de prijsuitreiking plaats waarbij een  knalgeel podium van stal werd gehaald. Want, ja, we blijven tenslotte politici. In verkiezingstijd willen we toch echt bij iedere gelegenheid het element van winnen terug zien. Zijn het dan niet de raadsonderwerpen of een debat, dan maar de pijltjes.

Daarna was er een gezellig napraten waarbij het toch over politiek ging. Na de standaard verhalen over komende activiteiten als “het debat met ambtenaren” kwam ook het wel en wee van de club zelf aan bod. Kortom een gezellig “werkbezoek” op locatie waar het nuttige en het aangename praktisch in elkaar overvloeide. Een initiatief – wat mij betreft – over vier jaar mag worden herhaald.

Uitslag van de Handboogchallenge voor de lijsttrekkers van de politieke partijen in Zoetermeer in het kader van de komende gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart, gehouden bij Handboogschietvereniging HKS Zoetermeer. Alle schutters schoten 24 pijlen (dus een maximum van 240 punten).
Rob Janssen van de PvdA liet zich wegens verplichtingen elders vervangen door Edo Haan; Sjef van Put van Groenlinks moest wegens een schouderblessure opgeven en werd vervangen door Mike Spaans en in plaats van Monique van der Linden trad namens het CDA Klaasjan de Jong in het strijdperk.

plaats naam                                  punten

1.       Patrick van Domburg                 161