Forumvragen op de Passe-Partout

klas kinderenwoensdag 15 februari 2006 15:36

Helen du Bois nam plaats in een forum terwijl 80 leerlingen vragen afvuurden. Een probleem dat de kinderen erg hoog zat waren de kleine irritaties in de woonomgeving en voornamelijk de 'hondenpoep' sprak tot de verbeelding.

Daniel Westhoek, Mike Spaans, Anja van Zandvoort, Jos Boontjes en ondergetekende werd gevraagd in het forum plaats te nemen. Tachtig leerlingen verdeeld over twee groepen vuurden de vragen op ons af.

Een impressie...

Na eerst een intro-rondje gegeven te hebben waarin ik het had over de "kleine" irritaties in de woonomgeving en wel "hondenpoep" had ik direct het goede onderwerp te pakken. De ene vraag na de andere .... over hondenpoep.  Geen kleine maar dus een grote irritatie. Samen hebben we zo'n beetje alle mogelijke oplossingen aangedragen. "Ga met de mensen praten die hun hond op de verkeerde plek uitlaten en vertel ze vriendelijk dat jij niet kan voetballen temidden van de hondenpoep, ga een handtekeningenactie doen op school en stuur een afvaardiging namens de leerlingen naar de wijkpost voor overhandiging van het probleem aan de wijkmanager en vraag wat je er zelf aan kan doen om dit probleem mee te helpen oplossen, door bijv. kaartjes met een oproep in de brievenbussen te stoppen,  meer verbodsbordjes neerzetten mits ze niet weggehaald worden, dat meer mensen de rotzooi te laten opruimen ook meer belastinggeld voor de ouders betekent en dat je ook een eigen verantwoording hierin hebt. Als het echt niet lukt dan de raadsleden bellen en hen vragen er wat aan te doen en bijvoorbeeld een brief te sturen vaan Burgemeester & Wethouders dat je het probleem van de "hondenpoep" opgelost wilt hebben".

Kortom hoe iets kleins een groot probleem kan worden!

Archief > 2006 > februari