Kleine Zoetermeerse ondernemers voeren landelijk protest!

donderdag 09 september 2010 10:55

Begin van dit jaar namen een aantal kleine Zoetermeerse ondernemers het initiatief tot de actie “Tegen Verruiming Zondagopenstelling”. Aanleiding was het initiatiefvoorstel van D66 en GroenLinks, daags voor de landelijke verkiezingen van 3 maart. Tegelijkertijd staat op 14 september op de agenda van de 1e Kamer (commissie Economische Zaken) de behandeling van de aanscherping van de Winkeltijdenwet om oneigenlijk gebruik tegen te gaan. http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/31728_inkadering_in

In Zoetermeer bespreekt op 13 september het Presidium (de agendacommissie) het verzoek van het Zoetermeerse college om een hoorzitting te plannen over de uitwerking van de motie “onderzoek uitbreiding aantal koopzondagen” van 24 juni jongstleden.

Kortom de koopzondagen staan weer op de politieke agenda.

We zijn blij met dit Zoetermeers initiatief en zullen daar waar mogelijk dit initiatief ondersteunen. Lees hier het hele artikel.

Tegen meer koopzondagen: Stichting wil consumenten aan het denken zetten

Zoetermeer – De actie van kleine winkeliers tegen verruiming van het aantal koopzondagen in Zoetermeer eerder dit jaar krijgt een landelijk vervolg. In het NH Hotel werd gisteren de actie Tegen Verruiming Zondagopenstelling gelanceerd.

Aanleiding voor de actie is een wetsvoorstel van D66 en GroenLinks. Dat stel gemeenteraden in staat het aantal koopzondagen zelf te bepalen. Dat voorstel zou zomaar eens op een Kamermeerderheid kunnen rekenen, ook al omdat MKB Nederland en Detailhandel Nederland voor zijn.

Voor de consument ziet het er op het eerste gezicht leuk uit: winkelen wanneer en waar je er maar zin in hebt. En winkeliers, die waren er toch voor de consument? “Ja, maar daar zijn wel een paar flinke kanttekeningen bij te zetten,” zegt Henry Konijn, voorzitter van de stichting.
“De koopzondag is vanwege hogere loonkosten duurder voor de ondernemer, maar levert hem geen hogere verkoop op. Koopzondagen, blijkt uit onderzoek, zorgen er alleen voor dat de aankopen over meer dagen verspreid worden.”

De hogere kosten komen uiteindelijk bij de consument terecht, waarschuwt Konijn, en die gaat daardoor minder kopen. Bovendien gaat het sociale leven van de ondernemer er aan. “Niet iedere ondernemen heeft geld voor personeel dat zondag wil werken, terwijl de winkel vanwege de concurrentie toch open moet.”

Op den duur is dit de doodsteek voor veel kleine winkeliers, zo is de vrees. “En de grotere ondernemingen gaan daar ook onder lijden,” waarschuwt Konijn. “De funshopper gaat naar de stad voor dat kleine speciaalzaakje, dat leuke winkeltje. Die wil niet alleen naar de Blokker en de Zeeman. Als alleen die overblijven, komt er ’s zondags niemand meer naar de stad.

Toen een aantal Zoetermeerse ondernemers zich onlangs afvroeg wat te doen met het wetsvoorstel, bleken er ook buiten Zoetermeer collega’s te zijn die er problemen mee hebben.

Rotterdamse en Waddinxveense ondernemers hebben zich bij het initiatief aangesloten.

“Je moet je ook als consument afvragen of je dat wel eigenlijk wil: alle zondagen naar de winkel kunnen, zeker als je kijkt naar de mogelijke gevolgen op lange termijn”, zegt de Waddinxveense ondernemer Henk de Bas.

Of de consument zich veel gelegen laat liggen aan de noodkreet is maar de vraag, realiseert ook Konijn zich. “We zijn ook allemaal tegen de bio-industrie, maar pakken in de supermarkt net zo goed de kiloknaller. We zien het wel.”

www.tegenverruiming.nl

AD 31-08-2010 (Editie Zoetermeer)

In de landelijke editie van het AD werd ook aandacht besteed aan dit initiatief.

Ondernemers in actie tegen open winkels op zondag

Zoetermeer – Weten onze kleinkinderen straks nog wel wat een warme bakker is? Of een ambachtelijke slager? Een groep middenstanders uit Zoetermeer en omgeving vreest van niet. Zij zijn een actie begonnen tegen een wetsvoorstel van D66 en GroenLinks om gemeenten alle vrijheid te geven het aantal koopzondagen zelf te bepalen.

“Dat klinkt leuk voor de consument,” zegt voorzitter Henry Konijn van de stichting Tegen Verruiming Zondagopenstelling. “Maar uiteindelijk is diezelfde consument er de dupe van. Want de ondernemer van dat leuke winkeltje waarvoor hij zondag naar de stad gaat, houdt het niet vol, de hele week open. Dan houdt hij geen sociaal leven meer over.”

Dezer dagen krijgen 90.000 ondernemers in Nederland een brief in de bus en een actieposter. Door die op te hangen, moeten de consument en de Tweede Kamer zich ervan bewust worden wat op de langere termijn de gevolgen van de plannen zijn. Op de site www.tegenverruiming.nl kunnen ondernemers en consumenten een petitie tekenen tegen het wetsvoorstel. Die zal aan de Tweede Kamer worden aangeboden.

AD 31-08-2010

Archief > 2010 > september