Heeft Zoetermeer perspectief?

woensdag 23 juni 2010 07:49

Afgelopen maandagavond hebben alle partijen hun visie gegeven op het Collegeprogramma en de PerspectiefNota, het beleidskader voor de meerjarenbegroting. De insteek van de ChristenUnie-SGP was dat het collegeprogramma te ambitieus was en er onvoldoende aandacht was voor de financiele situatie op de korte termijn. Verder hebben wij een aantal van onze accenten uit het verkiezingsprogramma voor het voetlicht gebracht.

Voorzitter, geachte aanwezigen, hier in de zaal en thuis, voor zover mogelijk omdat de internetverbinding niet werkt.

Heeft Zoetermeer perspectief?
We praten vanavond over het collegeprogramma en de financiele beleidskaders voor de komende vier jaar. Hoewel de toekomst er niet rooskleurig uit ziet, pakt het college de draad weer optimistisch op. Daar hebben wij op zich waardering voor. De plannen heten toekomstgericht, maar in onze ogen zijn ze nog steeds te ambitieus. De ChristenUnie-SGP wil meer aandacht voor de financiele situatie op korte termijn. En dat zal in menig huishouden hetzelfde zijn!

Wij geloven dat het anders kan! Vanuit Bijbels perspectief bepaalt de fractie van de ChristenUnie-SGP haar visie op de Zoetermeerse samenleving.
- Met een krachtig sociaal en rechtvaardig beleid waarbij de menselijke maat centraal blijft staan
- Onze inwoners die een dienstbare overheid vanzelfsprekend vinden
- Wij willen een duurzame en veilige leefomgeving waar mensen, jong en oud, die zich verantwoordelijk voelen voor elkaar
- En ook een financieel beleid in het juiste perspectief
Daar toetsen wij het collegeprogramma aan.

Bezuinigingen
De bekende, maar ook nog onbekende, bezuinigingen bepalen de komende jaren de begroting. De ChristenUnie-SGP vindt dat we ons bij het nemen van besluiten niet alleen moeten laten leiden door het geld. 17,5 miljoen bezuinigen over een aantal jaren is erg veel.
Het kan dus niet anders dan dat inwoners dit zullen merken. Wat zijn de criteria die het college hanteert om het welbevinden van haar inwoners te garanderen?

Een directe verhoging is de rioolheffing van15 naar € 17,50 per jaar. Maar wat zijn de indirecte gevolgen van de bezuinigingen? Inwoners mochten meedenken over de bezuinigingen. Maar hoe en wanneer gaat dat gebeuren? De ChristenUnie-SGP ontdekte dat er veel versoberd wordt, maar wat precies is ons nog niet duidelijk. Wel werden we onlangs verrast in de commissie Samenleving toen we hoorden dat het college het kwijtscheldingsbeleid niet wil verruimen. In onze ogen een ongenuanceerde uitspraak om dit nu al voor vier jaar vast te stellen. Wij steunen daarom de motie van Groen Links over de verborgen armoede.
Kortom: we maken ons zorgen over de manier van bezuinigingen en zullen de komende vier jaar het college kritisch volgen.

De motie van Leefbaar Zoetermeer over het “potje van de Raad” steunen wij; per jaar expliciet bekijken of het potje incidenteel of structureel weer mogelijk is.  We hebben zelf ook een motie en wel het voorstel om in het kader van de bezuinigingen, de buitenlandse reis van de Raad, deze collegeperiode, te annuleren. Ook hebben we nog een suggestie voor het college om zelf ook een deel bij te dragen aan de bezuinigen: bespaar binnen het eigen collegebudget jaarlijks € 10.000 en zet dit in voor situaties van mensen of organisaties in nood.
Beleidsintensiveringen
Wij hebben met verbazing gezien hoe het Collegeprogramma en de Perspectiefnota aan elkaar zijn geknoopt als de inhoudelijke en de financiële helft van de voorjaarsstukken. Vooral omdat dit net zo makkelijk gebeurde met beleidsvoorstellen en taakstellingen. De ChristenUnie-SGP wil dat de 2 miljoen aan wensen van het nieuwe college en de bestaande taakstelling in het najaar afzonderlijk worden gepresenteerd en bekostigd.
Bovendien willen wij dat de raad als geheel beslist over het afromen van de reserve grondbedrijf, en dat geld wat daarbij vrijkomt wordt gebruikt voor bestaande tekorten, en niet voor de beleidsintensiveringen die het college wenst. Wij hebben daarvoor een motie.

Het Stadstheater
In oktober praat de Raad over de financiele problemen van het Stadstheater. Wat ons betreft ook dan pas over de 180.000 incidenteel en € 100.000 structureel.
Iedere subsidie-ontvangende organisatie zal, zowel nu als in de toekomst, zeer voortvarend en creatief moeten omgaan met de beperkte financiele middelen. Mogelijk zijn er verfrissende ideeën te vinden in de startnotie “Nieuw subsidiebeleid” die de Raad in september/oktober zal ontvangen.
De ChristenUnie-SGP vindt dat zaken in het juiste perspectief gezien moeten worden en is op basis van de ontvangen informatie dan ook nog niet overtuigd van het nut en noodzaak voor een akkoord voor de gevraagde € 350.000 voor 2009 en 2010. Wij willen dan ook van het college exact het volgende weten: welke concrete consequenties zijn er voor het Stadstheater wanneer de Raad niet nu tijdens het Voorjaarsdebat, maar tijdens het Begrotingsdebat een besluit neemt over de financiën?

Verruiming koopzondagen
Wij constateren dat inmiddels de eerste irritaties binnen de collegepartijen zichtbaar is. Wij denken dat er goed ingezet moet worden op de onderlinge communicatie.
Een aantal politieke partijen wil alsnog het aantal koopzondagen uitbreiden. Wij zijn benieuwd hoeveel kleine ondernemers, ook in het Stadshart, binnen een half jaar om zijn gegaan. Ruim 90% van de ondernemers was tegen. Inmiddels is de AH in het Stadshart, als grote supermarkt, gestopt met zijn koopzondagen. Het Stadstheater stopt met zijn extra activiteiten op zondag met ingang van het nieuwe seizoen. Wij constateren dus dat meer partijen zo hun bedenkingen hebben.
Wij blijven herhalen: de zondag is een dag van rust en bezinning voor heel veel inwoners èn ondernemers. En er is in Zoetermeer geen verband tussen de toeristische trekpleisters en de winkelcentra. Van verruiming van de winkeltijden ten behoeve van het toerisme, zoals dat in de winkeltijdenwet wordt genoemd, is dus geen sprake. Daarom wordt bij het verruimen van de openstelling op zondag de wet overtreden. En als raadslid hebben wij bij onze benoeming beloofd ons aan de wet te zullen houden! Graag horen we van de burgemeester een reactie hierop!

Het perspectief op werk
Een baan of vrijwilligerswerk moet voor iedere Zoetermeerder mogelijk zijn. De budgetten Participatiefonds en Wet Werk en Bijstand (WWB) zijn er voor participatie en reintegreren. Wij zien een heldere en duidelijk relatie tussen beide werkvelden. Wij willen een integraal overzicht dat inzicht geeft welke activiteiten er tot welke concrete resultaten leiden, wat de problemen zijn die verwacht worden en hoe er garantie is voor maatwerk. Kan het college dat toezeggen? Dat stijgt dus uit boven alleen een ParticipatieNota.
De Sociaal Economische Agenda (SEA) heeft zich inmiddels bewezen. Wij willen graag van het college weten wat het SEA aan activiteiten ontwikkelt m.b.t. de jeugdwerkeloosheid.
Verder moet voor de Zoetermeerse ondernemers het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid daadwerkelijk op korte termijn structureel verbeterd zijn.

De inwoner in het juiste perspectief
Een dienstverlenende overheid bestaat niet alleen uit efficiëntie door digitalisering en een callcenter met een front-office. Inwoners blijven ontevreden wanneer ze niet goed geholpen worden. Wil je kwalitatieve dienstverlening leveren dan zijn de mid- en backoffice net zo belangrijk. En juist bij deze aansluiting gaat er nog steeds veel mis. Wij horen graag van het college hoe deze problemen structureel en op korte termijn worden opgelost. En ons imago als ICT-stad heeft al een behoorlijke deuk opgelopen. We hoorden D66 er ook al over.

Het perspectief van goed werkgeverschap
Een groot deel van de ingeboekte opbrengsten van toekomstige bezuinigingen zijn ambitieus en moeten vooralsnog komen uit voornamelijk personele bezuinigingen. Ook is toegezegd de inhuur van derden sterk te willen verminderen. Wij maken ons echter zorgen over ons personeel die een onzekere toekomst tegemoet gaat inzake vaste werkgelegenheid. Wij willen van het college horen wat de grootste drie risico’s zijn om deze plannen verantwoord door te voeren.

Integrale Jeugdvisie
Jongerenwerkers durven niet meer goed op jongeren af te gaan en worden vaker met z’n tweeen tegelijk ingezet. Alcohol en drugs zijn de grootste problemen. Verder is er geen goede samenwerking tussen de ketenpartners, moet de kwaliteit beter en het beleid aangepast aan de huidige ontwikkelingen. Kortom een evaluatie jongerenwerk met veel zorgpunten. Wij willen van het college weten wanneer de startnotitie van de Integrale Jeugdvisie komt.

Jongerenparticipatie in toekomstperspectief
Afgelopen zaterdag ontmoette ik een van de jongerenambassadeurs tijdens de Dag van de Wijk waarin de buurtsofa’s werden onthuld. Ik had een geanimeerd gesprek met een 15- jarige jongen die geïnteresseerd is in Stedelijke Vernieuwing. Over twee weken praat ik verder hem. Is het voor andere raadsleden soms ook een idee om één van de 20 jongerenambassadeurs te adopteren?
Wij willen de heer Nawijn alvast een suggestie meegeven voor de € 300 van de heer Muijzers. De jongerenambassadeurs zullen best activiteiten willen doen en dan kunnen ze dat geld prima gebruiken.

Veiligheid en leefbaarheid
Voor de politie zijn de huidige bezuinigingen niet nieuw. Al jaren zijn we bezig om meer agenten te krijgen en daar moeten we dan ook voortvarend mee doorgaan. Maar wat ons momenteel steeds meer zorgen baart is dat de wijkagenten steeds minder tijd krijgen voor hun eigenlijke werk van “zien en gezien worden”. Wat gaat de portefeuillehouder daar aan doen?
Verder willen wij dat er gericht beleid komt om organisaties die evenementen organiseren, te dwingen zelf de beveiliging voor hun rekening te nemen. Onze politiemensen kunnen dan ingezet worden voor het eigenlijke werk. Zeker gezien de huidige criminaliteitscijfers.
Veel geld uit het Collegeprogramma wordt ingezet voor het integraal veiligheidsbeleid. Natuurlijk vinden wij geloofwaardig handhaven belangrijk. Maar juist goede preventie voorkomt handhaving en begint bij sociale verbondenheid. In de gezinnen, in buurten en wijken. Dus met elkaar!

Wmo en cliëntenorganisaties
De Wmo draait om het compensatiebeginsel. Het college is daarom na een herbezinning bezig een meer vraaggerichte werkwijze toe te passen en daarbij de hulpvrager centraal te stellen. Wij denken dat het goed is dat de nieuwe Raad wordt bijgepraat over alle beleidsvelden van de Wmo. Zorgbelang, de overkoepelende organisatie van belangenorganisaties, wil daarbij graag het onderdeel cliëntenparticipatie, een van de beleidsvelden van de Wmo, toelichten. Daarnaast zijn zij een groot voorstander van klantervaringsonderzoeken ipv klanttevredenheidsonderzoeken. Wij horen graag van het college of zo’n bijeenkomst kan worden toegezegd. Verder lijkt het ons een goed idee dat in ieder geval de commissie Samenleving een keer kennis maakt met de Wmo-Raad en de commissie Werk Zorg en Inkomen (WZI).

Centrumgemeente
Een aantal beleidsvelden zoals thuis- en daklozen en huiselijk geweld, waaronder ouderenmishandeling, vallen onder Den Haag als Centrumgemeente. Inmiddels weten we dat het sociaal pension Limor voor 2010 problemen heeft met het behouden van haar subsidie.
Graag willen wij van het college een inventarisatie van alle beleidsvelden die bij ons onder de centrumgemeente Den Haag vallen met daarbij de problemen waar we tegenaan lopen, zeker in tijden van bezuinigingen.

Mandaten
Het college heeft op diverse terreinen mandaat gekregen. Via de wet of door de Raad. Om te zorgen dat de Raad zo goed mogelijk “aan zet” blijft, zouden wij graag een overzicht willen hebben van alle mandaten die het college heeft.

Tot slot
Wij hebben u in korte tijd een breed perspectief geschetst van onze visie op de toekomst van Zoetermeer. Graag leggen wij nog even een accent:

Wij zien de toekomst in het perspectief van het heden,
Het heden in het perspectief van de toekomst,
Mensen in relatie tot elkaar,
En geld in relatie tot mensen,
Het rekenen in het licht van de realiteit,
En onze toekomst in de handen van God.

Helen du Bois – Voorjaarsdebat 21.06.2010 – ChristenUnie-SGP

Archief > 2010 > juni