De Woonfabriek

donderdag 30 september 2004 15:08

door Helen du Bois

“De Woonfabriek” is een nieuw en veelbelovend initiatief om het Stadsmuseum op een geheel eigentijdse en unieke wijze vorm te geven. Alle fracties gezamenlijk hebben anderhalf jaar lang – samen met het Stadsmuseum en deskundigen - nagedacht over de gekozen vorm. Een vorm die een cultureel centrum moet worden van “doen” en van ontmoeting door mensen met elkaar, van werken en inspiratie opdoen, van rust en entertainment. Met De Woonfabriek wordt de naoorlogse architectuur van Zoetermeer in de picture gezet. Het gewone publiek, het betrekken van steeds meer mensen bij museale ervaringen en educatie, staat daarbij centraal. De mogelijkheden zijn of in de Nicolaasschool op het Nicolaasplein of op de plek van de oude PWA-hal in het Stadshart-Oost.

Binnenkort wordt gekeken of door de Raad aan de burgemeester en wethouders de projectopdracht verstrekt kan worden voor een vervolgonderzoek. Daarbij wordt ook gekeken naar de optie om De Woonfabriek te combineren met bijvoorbeeld een moderne bibliotheek, een derde theaterzaal en collegeruimte voor de ICT-Hogeschool. Met natuurlijk een uitwerking van de financiële (on)mogelijkheden. Een grote opgave zal zijn om sponsors en andere geldschieters te vinden die onderdelen van dit initiatief voor hun rekening willen nemen. Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen. Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties, dan horen we ze graag!

Archief > 2004 > september