Vergaderen over besturen

dinsdag 16 februari 2010 00:17

Na vandaag nog vier dagen werken en dan twee en een halve week vakantie! Dus eerst de hele ochtend uitgeslapen. Toen mijn mail vanaf zaterdag opgeruimd en mijn agenda en losse aantekeningen verwerkt. Daarna de vergadering van Burger & Bestuur voorbereid.

Drie onderwerpen die misschien niet boeiend waren voor de kijkers via internet, maar niet minder belangrijk. Alle drie gingen over de bestuurlijke processen oftewel hoe regel je afspraken onderling, wie heeft welke rol en verantwoordelijkheid en vooral hoe kun je het beste als Raad controleren en zonodig bijsturen. Vaak logge processen waarin ook nog op de juiste wijze vaart gemaakt moet worden.

Nieuwe Raad
Als oude Raad willen we de nieuwe Raad onze ervaringen van vier jaar meegeven. Niet als advies, maar een feitelijke weergave van opties die er zijn en waar de nieuwe Raad over kan nadenken wat zij wel of niet wil gaan doen. Daarnaast krijgen we vijf lange inwerkavonden voor de hele Raad, met oude en nieuwe raads- en commissieleden, om samen op hetzelfde informatieniveau te komen. Ook de startconferentie vlak na de installatie van het nieuwe college op 19 april, is globaal ingevuld.
Na anderhalf uur discussie bleek dat we eindelijk grotendeels op één lijn zaten. De Raad van 1 maart moet de puntjes op de i zetten.

Politie
We kregen uitleg van korpschef Van Essen. De begroting 2010 en verder werd gepresenteerd en hoe de 400 miljoen bezuinigingen van het kabinet in te boeken. Hoewel er over vier jaar een paar honderden mensen minder op de loonlijst moeten staan, krijgen we de komende jaren wel meer blauw op straat in Zoetermeer. Van de politieschool stromen de komende vier jaar grote aantallen nieuwe politieagenten van school. Het is alleen van tijdelijke aard. Mijn collega Andre Bos nam de inhoudelijke reactie voor zijn rekening. Zijn inbreng werd overgenomen. Bij het maken van het nieuwe formatieplan inclusief de bezuinigingen wordt alsnog bekeken of Zoetermeer meer agenten toebedeeld kan krijgen. Door verschuivingen kan het voor Zoetermeer nog wel eens gunstig uitpakken.

Brandweer
Over de brandweer bleek informatie terecht gekomen te zijn bij het personeel, waar de Raad en zelfs de burgemeester als waarnemend korpsbeheerder niets van wist. In de vorige (geheime) vergadering was daar al het nodige over gezegd. Nu was er geen bezwaar meer dit onderwerp openbaar verder te bespreken.
Het nu al opgetreden miljoenen tekort, was eigenlijk al bekend voordat de Raad in december had besloten tot Regionalisering van de Brandweer. Hoewel deze regionalisering door het kabinet min of meer was opgelegd (ChristenUnie wilde het niet eisen), waren er veel bezwaren en grote terughoudendheid bij onze Raad. Vooral omdat de toekomst zo onzichtbaar was. En dat bleek nu.
Èn één miljoenen tekort, geslonken van inmiddels 2 > 1 miljoen, terwijl kostenneutraal was afgesproken èn een nieuw AB/DB (Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur) dat nog moet leren de zeer zelfstandige en eigengereide brandweerorganisatie in het gareel te houden. De brandweerdirectie moet nog leren wat “politiek gevoelige informatie” is en dat dit altijd aan het AB en DB doorgegeven dient te worden. Op haar beurt dient het AB/DB de Raad dan direct actief te informeren.

En toen was het al weer vroeg in de ochtend van de volgende dag dat ik weer thuis was.

Fractievoorzitter/Lijsttrekker ChristenUnie-SGP
Dinsdag 16.02.2010

Wij geloven dat het anders kan!

Archief > 2010 > februari