CU-SGP mikt met ervaring en stabiliteit op drie zetels

Alcoholmeeneemverbodzaterdag 30 januari 2010 18:29

ZOETERMEER . “Stabiel en betrokken” luidt de slogan van ChristenUnie-SGP voor de komende verkiezingen. Lijsttrekker en fractievoorzitter Helen du Bois, al jaren met raadslid Klaas Schra het boegbeeld van de partij, zet in op drie zetels.

“Wij pleiten voor een zogenoemde alcoholleraar op school”

Geen uitbreiding van de koopzondagen, laagdrempelige hulp bij de opvoeding, meer veiligheid voor fietsers, een blowverbod op straat, verbeteren van de thuiszorg, minder overlast van evenementen en een woonzorgcentrum in elke wijk. Met deze speerpunten gaat CU-SGP de verkiezingscampagne in, op jacht naar de gewenste drie raadszetels.

Helen du Bois:”We hebben laten zien dat invloed in de gemeenteraad niet afhankelijk is van het aantal stemmen van een fractie. Dat blijkt wel uit de resultaten in de afgelopen raadsperiode. Zo ging de verruiming van de winkeltijden niet door. Verder kwam er subsidie voor drugspreventie op scholen, extra geld voor hulp bij huiselijk geweld, lastenverlaging voor de burgers en een vierde voedselbank.

Toen de voedselbank in 2008 de hulp van de gemeenteraad inriep vanwege een wachtlijst, heeft de CU-SGP de Vredekerk gevraagd haar medewerking te verlenen. Daarmee kwam het vierde uitdeelpunt tot stand,” weet de 54-jarige Zoetermeerse, die al twaalf jaar deel uitmaakt van de fractie.

ERVAREN DUO
Met Klaas Schra (57), die er al twee periodes in de raad op heeft zitten, op nummer twee, heeft CU-SGP een ervaren duo om de partij de stabiliteit te geven die het zo graag wil.
In de verkiezingscampagne gaan Du Bois, Schra en collega’s onder andere inzetten op toenemend lawaai in de stad. Du Bois: “Burgers hebben in toenemende mate last van verkeerslawaai. Het geluidsniveau van de A12 neemt toe door meer rijstroken en ook de Randstadrail en de hsl leveren veel klachten op.
Over geluidswerende middelen moet goed worden nagedacht en bestaande schermen moeten steeds worden getest of ze nog voldoen. Fietsvoorzieningen moeten worden onderhouden en uitgebreid. Duidelijke verkeerstekens en rood asfalt bij kruisingen met snelverkeer zijn van levensbelang. En sociale fietsveiligheid moet worden bevorderd door stille plekken aan te pakken, door goede verlichting en door ruime zichtlijnen.”
Een ander speerpunt van de partij is criminaliteit. Zo pleit de CU-SGP, door de samenhang met criminaliteit en misdaad, “voor voortzetting van de alcoholverboden en de toevoeging van een blowverbod voor probleemgebieden”. Du Bois: “Wij streven uiteindelijk maar een reducering tot nul van het aantal gokgelegenheden, bordelen, sex-, coffee- en growshops, wietplantages en drankketen.”

ALCOHOLLERAAR
Ook in het onderwijs wil Du Bois meer aandacht voor de kwalijke gevolgen van alcohol en roken. “Wij pleiten voor een zogenoemde alcoholleraar  op school en verplicht voorlichting voor ouders en kinderen over de gevaren van alcohol- en drugsgebruik. Dit moet Veilig Stappen bevorderen en het “comazuipen” de kop indrukken. Goede initiatieven van horecaondernemers op dit punt moeten worden ondersteund. En in het licht van de criminaliteit is ons motto bij de aanpak van probleemjongeren: hard als het moet, zacht als het kan. Wij willen diverse vormen van intensief jongerenwerk, waarbij criminele jongeren aan de politie worden overgelaten, stelt de vrouw, die met 26 kandidaten lijst 7 voert.
Op het gebeid van milieu benadrukt de partij dat het Zoetermeerse afvalinzamelingsysteem correct gebruikt moet worden. “Het scheiden van afval moet makkelijker en vanzelfsprekend gemaakt worden. De nieuwe ontwikkelingen op het gebied van afval als grondstof moeten nauwlettend worden gevolgd.
Wij willen in Zoetermeer streven naar zestig procent hergebruik in 2015”. Om zwerfafval te verminderen, is strikte handhaving, in combinatie met goede voorlichting, die aansluiten op landelijke campagnes”. Du Bois: “Burgers en bedrijven moeten hun eigen directe omgeving schoonhouden.”

AD Zoetermeerse editie – Peter van de Stadt

Archief > 2010 > januari