Vrijwilligerswerk, risico’s voor 70+ers?

zaterdag 04 juli 2009 14:28

Vrijwilligerswerk is het cement in onze samenleving.
Veel dank zijn we als samenleving verschuldigd aan de vele oudere vrijwilligers die onze Zoetermeerse samenleving hierbij ondersteunen.
Wij spreken, met het oog op de toekomst, liever niet over de vergrijzing, maar over de verzilvering van onze Zoetermeerse samenleving. Vrijwilligerswerk zal steeds meer gestimuleerd moeten worden omdat het nodig zal zijn om de kwaliteit van onze voorzieningen daarmee op peil te houden.

Het is dan ook vanzelfsprekend dat de gemeente er alles aan doet om vrijwilligerswerk zo goed mogelijk te faciliteren. Daarbij mag, wat de fractie van de ChristenUnie-SGP betreft, geen uitsluiting bestaan voor 70+ers. Zij zouden mogelijk geen recht hebben op de vrijwilligersverzekering die voor alle vrijwilligers is afgesloten. Na 7 weken kregen we nog geen antwoord op onze vraag hierover. Het werd dus tijd voor schriftelijke vragen!

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

4 juli 2009

Onderwerp: vrijwilligersverzekering voor 70+ers?

Geacht college,

In de Ter Kennisname Stukken van week 27 (3 juli) troffen wij een memo aan van het College m.b.t. het afsluiten van de nieuwe vrijwilligersverzekering per 1 juli 2009. De huidige verzekering wordt vervroegd ingelost voor een nieuwe verzekering met aantrekkelijke verbeteringen ten opzichte van de bestaande polis. Naast de risico’s van ongevallen en wettelijke aansprakelijkheid, o.a. ook geen registratie- en aanmeldingsplicht meer en bestuurders- en verkeersaansprakelijkheid.

N.a.v. een aangenomen motie van de ChristenUnie heeft het kabinet, ter stimulering van het vrijwilligerswerk, per 1 januari 2009 4 miljoen euro toegevoegd aan het gemeentefonds t.a.v. lokale vrijwilligersverzekeringen. Daarop kan de gemeente een beroep doen.

Zoetermeer kent veel actieve 70-plussers die vrijwilligerswerk doen. Wij kregen een tip te controleren of 70+-ers wel in onze gemeente wel verzekerd waren omdat dit niet in alle gemeenten zo is. Daarnaast hoorden we dat in het ziekenhuis in Deventer, na verhuizing naar een nieuwe locatie, 70+vrijwilligers niet meer welkom waren vanwege hun leeftijd.

Omdat wij wisten dat het College bezig was de huidige vrijwilligersverzekering tegen het licht te houden, stelden wij per direct ambtelijk de volgende technische vraag: “Het blijkt dat niet alle gemeenten vrijwilligers van 70+ verzekerd hebben. Hoe is dit in Zoetermeer geregeld? Zo nee, waarom zijn er dan leeftijdsgrenzen en is dit bij de organisaties en vrijwilligers zelf bekend”.

Deze vraag hebben wij op 15 mei – ’s middags – en een herinnering op 10 juni, via de griffie, aan de ambtelijke organisatie gesteld. Wij hanteren het principe dat technische vragen een intensief, tijdrovend  en kostbaar traject van schriftelijke vragen voorkomt. Echter, nu wij na 7 weken nog steeds geen antwoord op onze vraag hebben gehad, stellen wij dezelfde en aanvullende vragen nogmaals, maar nu via schriftelijke vragen.

De fractie ChristenUnie-SGP heeft daarom de volgende vragen aan het College.
1. Wat is de reden waarom wij op onze vraag van zowel 15 mei als de herinnering op 10 juni nog steeds geen antwoord hebben gekregen? Het college heeft een actieve informatieplicht.

2. “ALLE vrijwilligers, mits zij voldoen aan de definitie van vrijwilliger in de polis, zijn automatisch verzekerd per 1 juli 2009. “Niemand is meer onverzekerd”, meldt de memo van het College. In de letterlijke omschrijving van het begrip “vrijwilliger” in de polis staat (zie memo College) geen leeftijdscriterium. Staan er elders in de polisvoorwaarden van zowel de oude als nieuwe polis leeftijdsbeperkingen opgenomen en zo ja welke?

3. Indien leeftijdsbeperkingen zijn opgenomen, is het College het dan met ons eens dat dit een onwenselijke zaak is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat het College hier dan aan doen?

4. Indien de uitsluiting van 70+ers van toepassing is, is het College bereid de feitelijke consequenties voor een vrijwilliger in kaart brengen. Wat is daarbij de rol van de organisatie of vereniging waar deze vrijwilliger onder valt? En hoe is dit geregeld bij ad-hoc activiteiten. waaraan burgers of vrijwillige basis aan mee werken?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer kunnen wij dit antwoord verwachten?

5. Vrijwilligerswerk is het cement van de samenleving. Veel oudere vrijwilligers zetten zich op deze manier in voor de Zoetermeerse samenleving. Kan het College aangeven wat de consequenties van leeftijdsbeperking zijn binnen het vrijwilligerswerk voor het vrijwilligersbeleid en het stimuleren daarvan?

6. Op welke wijze zal communicatie over de nieuwe vrijwilligersverzekering plaatsvinden naar de Zoetermeerse burger, vrijwilliger, organisaties en verenigingen e.d.? En voor de eventuele uitsluiting van 70+ers in het bijzonder?

Namens de fractie van de ChristenUnie-SGP,

Archief > 2009 > juli