Wijkbezoeken door de gemeenteraad

maandag 02 maart 2009 23:22

Laagdrempelig contact met burgers over de leefbaarheid in de wijken gaat het best door ze op te zoeken. De Raad heeft besloten dit initiatief te gaan uitwerken.

Wij hebben meegegeven dat we niet moeten blijven steken bij het bespreken van de klachten die er zijn. Daar zijn andere wegen voor. Omdat de Raad op hoofdlijnen stuurt is het veel belangrijker te ontdekken hoe het beleid, dat is afgesproken, in de wijken m.b.t. de leefbaarheid en sociale cohesie “landt”. Een soort check, dat wat we afgesproken hebben in beleidsvorm ook op de juiste wijze wordt uitgevoerd. Via thema’s, die goed zijn voorbereid door de Raadswerkgroep. Een positieve insteek dus!

Wel is het van belang te zorgen dat er geen verwachtingen gewekt worden die niet in resultaten kunnen worden omgezet. Duidelijkheid moet er zijn over wat er met de suggesties van wijkbewoners en organisaties wordt gedaan. Wordt een probleem eerst besproken in een commissie of de Raad, op wat voor termijn hoort met wat en wanneer worden oplossingen concreet uitgevoerd.
Er komt veel werk bij kijken voor de Raadswerkgroep, griffie en de fracties zelf zodat we de lat niet meteen te hoog moeten leggen voor onszelf. Aan het eind van het jaar maken we de balans op.

Het College was niet enthousiast over het voorstel. Zij hebben hun eigen “wijkbezoeken” en zagen het als dubbeling van werkzaamheden. Echter, de Raad heeft haar zelfstandige taak als volksvertegenwoordiger om zelf te ontdekken wat er leeft in de wijk. Om te controleren of het beleid dat ze zelf afspreekt en door het college wordt uitgevoerd, ook echt werkt!

Helen du Bois/Andre Bos

Archief > 2009 > maart