Een tussenbalans: ruim twee jaar na de verkiezingen

woensdag 29 oktober 2008 12:00

In de week van 27 oktober valt er in ieder huis een krant op de mat. De gemeenteraad en het college maakt de balans op, ruim twee jaar na de verkiezingen. De fractie van de ChristenUnie-SGP keek ook terug. Wat hebben we bereikt en waar willen we ons de komende tijd voor inzetten. Onze bijdrage.

Wij geloven dat het anders kan!

De ChristenUnie-SGP fractie heeft zich de afgelopen jaren ingezet voor een samenleving die (weer) omziet naar elkaar en waar actief burgerschap vanzelfsprekend is. Een samenleving in balans!

Jeugdzorg onze zorg
Herhaaldelijk was er aandacht voor de tekortschietende jeugdzorg. De prachtig ontwikkelde ideeën en mooie nota’s van Stadsgewest Haaglanden gaven niet de dagelijkse praktijk weer. Onze kritiek werd niet gedeeld. Teveel jongeren verstoken van hulp en vrijwel voor alle hulpverlening wachtlijsten waardoor het lot van kinderen en jongeren dramatisch verslechterd. Inmiddels is er toch erkenning van de problematiek met pittige aanbevelingen namens de gemeenteraad aan het Stadsgewest Haaglanden.

Het eerlijk verdelen van geld
Zoetermeer is een financieel gezonde gemeente. Dat willen wij graag zo houden. Behoedzaam kostenbeleid, sluitende begrotingen en investeren in de toekomst zijn voor onze fractie zeer belangrijk. De ontwikkeling van de locale lastendruk van burgers en bedrijfsleven hebben onze hoogste prioriteit. In voor- en tegenspoed moet deze zo stabiel en laag mogelijk blijven. Hoe doen we dat? Door kritisch te zijn in het reservering- en voorzieningenbeleid en toe te zien dat meevallers, wanneer mogelijk, terugvloeien naar de burger. In het voorjaarsdebat van 2008 heeft onze fractie een verzoek ingediend om de hoge winsten van de grondverkoop in Oosterheem deels te gebruiken om de afvalstofheffing van 2009 te verlagen.

Preventielessen alcohol & drugs
De alcohol- en drugsproblematiek onder jongeren is groot. Ook scholen ervaren dit dagelijks, zelfs het dealen van drugs. Preventielessen op scholen met o.a. voorlichting door ervaringsdeskundigen maken indruk op de leerlingen. Er komen vragen om hulp en jongeren worden daadwerkelijk geholpen naar weer een leven zonder drugs. Met onze motie krijgt Stichting Voorkom nu meer mogelijkheden voor deze lessen.

Omzien naar elkaar
Een thema dat bij uitstek bij de WMO past. Alsof de samenleving gekeken heeft hoe het er in de kerkelijke gemeenschap aan toe gaat. Er mag daarom best wat meer erkenning zijn voor de inspanningen op het maatschappelijke vlak. De kerk mag zich best een wat meer centralere plaats in de samenleving verwerven. In dat verband hebben wij de Vredekerk aan de Europaweg gevraagd om uitdeelpunt van de Voedselbank te worden. Hoewel kerk en overheid ieder een eigen taak blijven houden mag er wel meer samenwerking zijn.

Flitsende vergunningen
In gemeenteland is er een trend om steeds sneller vergunningen af te geven. Dat juichen we toe. In één dag of de flitsvergunning zal binnenkort een feit zijn. Het is wel noodzakelijk dat de ambtenarij daarop is toegerust. We hebben er bij het college op aangedrongen om nog eens goed naar de cultuur te kijken, want een meedenkende overheid is waar we behoefte aan hebben.

Maar we willen nog meer
We zetten ons in voor het terugdringen van overlast door overmatig alcohol- en drugs gebruik. De leefbaarheid die goed moet blijven, ook tijdens Oud & Nieuw. Jeugdzorg en opvoedingsondersteuning zullen we nauwgezet volgen.  Maar we willen ook met de uitwerking van de Stadsvisie zorgen voor goed rentmeesterschap, voor de toekomst van onze (klein)kinderen.

Zo blijft de ChristenUnie-SGP zich inzetten voor een stad waarin het alleen met een zorgzame samenleving prettig wonen en werken is. Waar de overheid haar zaken “voor elkaar” heeft en waar wij geloven dat het anders kan. We laten ons daarbij leiden door de bijbel, waarin God ons richtlijnen geeft voor het samenleven.

Voor meer informatie, vragen of uw verhaal?
Mail: helendubois@raadzoetermeer.nl Telefoon: 06-547 122 82.
www.zoetermeer.christenuniesgp.nl

Archief > 2008 > oktober