Terugdringen voortijdig schoolverlaten

woensdag 10 september 2008 11:04

In deze bijdrage wordt een illustratie gegeven van de wijze waarop de gemeentelijke overheid pogingen onderneemt, concrete problemen die in ieder huisgezin zouden kunnen voorkomen, het hoofd te bieden.



De problematiek waar hier de aandacht op wordt gevestigd, is de schooluitval. Jaarlijks verlaten in ons land ongeveer 50.000 leerlingen zonder diploma het onderwijs, waarmee hun kansen op bevredigende deelname aan de maatschappij fors worden verkleind.

 

Uiteraard is het probleem van de vroegtijdige schoolverlaters primair een onder wijsprobleem. Maar ook de gemeente heeft een taak. De gemeente moet voortijdige schoolverlaters registreren, en casemanagement aanbieden teneinde terugkeer naar het onderwijs te bewerkstelligen. En er wordt premie toegekend aan de scholen die resultaten boeken in het terugdringen van vroegtijdig schoolverlaten.

 

De beleidsuitgangspunten zijn in orde: er is niet zozeer nieuw beleid nodig. Maar de beleidsuitvoering moet worden aangescherpt. Daartoe heeft de gemeente een aantal aandachtspunten geformuleerd die beogen de beleidsuitvoering te versterken:

  • verbetering van registratie en melding
  • aanscherping van toezicht en handhaving
  • versterking van de zorgnetwerken
  • soepele overgangen van het ene naar het andere schooltype
  • praktijkgericht onderwijs
  • maatwerk voor risicogroepen.

 

Op het laatste aandachtspunt wil ik, ter illustratie, nog wat nader ingaan.

Er is een aantal kinderen met dermate uitzonderlijke gedragsproblemen dat de scholen er niet goed raad weten. Er wordt veel gedaan om de scholen te ontlasten c.q. te ondersteunen in de vorm van preventie, ondersteuning, pedagogische hulp en coördinatie van zorg. Soms is het echter onontkoombaar deze kinderen tijdelijk van school te halen. In technische termen: het kind krijgt een timeout. De school heeft echter een zorgplicht en er wordt verwacht dat de leerling weer wordt teruggeplaatst na de timeout-periode. Hiermee kan de school in een impasse terechtkomen omdat de school niet over voldoende expertise beschikt om deze kinderen adequaat te begeleiden. Dergelijke kinderen behoeven een 1op1-situatie. Naar verwachting zal deze materie binnenkort in de gemeenteraad volop aandacht krijgen. Als er interessante uitkomsten uitkomen, zal er een volgende keer zeker op worden teruggekomen.

 

Willy Bij de Vaate- Sterk

 

 

« Terug

Archief > 2008 > september

Geen berichten gevonden