AGENDA COMMISIEVERGADERING BURGER EN BESTUUR MAANDAG 19 MEI

woensdag 28 mei 2008 12:45

Commissievergadering Burger en Bestuur maandag 19 mei 19.30 uur. Raadszaal van het stadhuis, ingang Marktzijde. De agenda en overige stukken voor deze vergadering zijn vanaf 13.05 te vinden op www.raadzoetermeer.nl.

19.30 1. Opening en vaststelling agenda
De genoemde tijden zijn richttijden. Indien u belangstelling heeft voor een bepaald agendapunt is het raadzaam een half uur voor de genoemde tijd aanwezig te zijn.

          2.  Spreekrecht
Wilt u van het inspreekrecht gebruik maken dan kunt u contact opnemen met de griffie. Zij kunnen u adviseren over de regels en uw opgave. Tel. 079 - 346 8735 of griffie@zoetermeer.nl.

         3.   Mededelingen
Door de voorzitter, college- of raadsleden kunnen korte relevante mededelingen gedaan worden.

         4.  Rondvraag
Tijdens de rondvraag kunnen commissieleden vragen stellen aan het College maar ook aan de commissie zelf. Het gaat hier om onderwerpen met een min of meer politieke lading. Daarnaast is er de mogelijkheid om via een vraag het standpunt van het College over een onderwerp te vragen.
Vragen worden in principe direct mondeling beantwoord, zonodig schriftelijk achteraf.

BESPREEKSTUKKEN
Fracties hebben een spreektijd van maximaal 3 minuten in de 1e termijn. Feitelijke vragen dienen vooraf aan de vergadering gesteld te worden. Herhalingen dienen voorkomen te worden.

20.00    5. Concern Jaarrekening 2007

20.45    5. Begroting Stadsgewest Haaglanden 2009

21.15    6. Sturingsrapportage Politiebureau Zoetermeer (Jaarverslag 2007)

CONFORMSTUKKEN
Conformstukken zijn onderwerpen die geen bespreking in de commissie behoeven (vaak begrotingswijzigingen). De afspraak is dat voorafgaand aan de besluitvormende gemeenteraadsvergadering deze onderwerpen worden geagendeerd in de commissie. Commissieleden hebben de mogelijkheid om vooraf aan te geven dit onderwerp toch te willen bespreken in de commissie. De voorzitter zal dan de commissie het voorstel tot agendering doen. Indien een meerderheid van de commissie hiermee akkoord gaat wordt het onderwerp tijdens de vergadering alsnog besproken.

21.30 7. Planningslijst voor de agenda voor de volgende vergadering
De commissie kan vragen stellen over de onderwerpen en voorstellen tot wijziging of agendering doen.

ALGEMEEN
21.30   8. Vaststelling standpuntenlijst commissie Burger en Bestuur d.d. 14 april 2008
De standpuntenlijst geeft de adviezen van de commissie weer; eventueel ook de weergave van de discussie vooraf. Vragen uit de rondvraag en opmerkingen mbt de afsprakenlijst zijn kort opgenomen. Evenals de inbreng van insprekers en de mededelingen.

           9. Vaststelling afsprakenlijst
Op de afsprakenlijst staan afspraken en toezeggingen met en door het College van B&W aan de commissie. Het is een soort herinneringslijstje om te zorgen dat gevraagde informatie volgens afspraak en planning aan de commissie wordt verstrekt.

          10. Terugkoppeling uit samenwerkingsverbanden
De gemeenteraad en het College van B&W zijn bij diverse samenwerkingsverbanden, vooral in de regio, betrokken. Daarin zitten vertegenwoordigers namens het college en namens de gemeenteraad. Bij dit agendapunt kan aan elkaar informatie worden verstrekt of vragen worden gesteld.

22.45  11. Sluiting

VORMVRIJEAVOND 21.45 – 23.00
Presentatie van de herijking meetfactoren programmabegroting door wethouder Haan. Aan de hand van voorbeelden wordt er ingegaan op de systematiek van de meetfactoren. Er kunnen vragen gesteld worden en eventueel een discussie over de richting die is ingeslagen. Het definitieve voorstel van de herijkte meetfactoren zal in het najaar voorgelegd worden bij de vaststelling van de begroting. In commissieverband kan op een later tijdstip specifiek ingezoomd worden op de betreffende meetfactoren op programmaniveau.

We stellen uw aanwezigheid als toehoorder zeer op prijs. Voelt u zich betrokken bij de ChristenUnie-SGP en wilt u onze gast zijn, geeft u dit dan paar dagen voor de desbetreffende vergadering door aan Helen du Bois helendubois@raadzoetermeer.nl. Wij zullen u dan voor de vergadering de agendapunten kort toelichten.

De volgende vergadering van de Commissie Burger & Bestuur is maandag 9 juni.

 

 

 

 

 

« Terug

Archief > 2008 > mei

Geen berichten gevonden