Impressie van een korte Raadsvergadering

Groepsfoto nieuwe raaddinsdag 08 april 2008 00:07

Raadsvergaderingen zijn vaak het sluitstuk van de besluitvorming. Alleen die onderdelen waar we het nog niet over eens zijn geworden in de commissievergaderingen komen terug in de Raadsvergadering.
Daarom zijn de commissievergaderingen van Burger & Bestuur, Samenleving en Ruimte vaak ook veel interessanter dan menige Raadsvergadering. Dan kun je beleidsvoorstellen in het geheel volgen.

Groepsfoto
Speciaal voor deze avond was er de groepsfoto van de Raad. Iedereen was gevraagd om half acht in de Publiekshal aanwezig te zijn. Stoelen en 2 gymnastiekbanken stonden klaar om de Raad in 3 rijen op de foto te zetten. De oude Raadsfoto van twee jaar geleden was te gedateerd geworden omdat er verschillende Raadsleden inmiddels waren vervangen. In juni komt in Zoetermeer Magazine het jaarverslag van de Raad 2007 uit en daarvoor was de foto bedoeld. Slechts een kwartier duurde deze fotosessie terwijl er een half uur voor was uitgetrokken. Een goed begin.

Daarna een korte agenda voor de Raadsvergadering, gepland met 1 bespreekstuk waar slechts ook nog maar over 1 keuze gesproken hoefde te worden. Niet dat dit garant staat voor een snelle afronding, want soms kan dat echt lang duren. Ook al hebben we met elkaar afgesproken dat we elkaar niet hoeven te herhalen.

Algemene zaken
Vanavond hebben we het over van alles gehad. Volgens de Verordening van Raad moeten zaken op een bepaalde manier geregeld worden.
Insprekers waren er deze keer niet. Vier afwezige raadsleden werden gemeld.
Een nieuw raadslid (als tijdelijke vervanging tijdens het zwangerschapsverlof van een raadslid) werd beëdigd inclusief een korte schorsing voor de felicitaties.
Geen ene partij bleek mondelinge (dringende) vragen te hebben. Daarna meldde de voorzitter dat de volgende Raadsvergadering van 6 naar 13 mei is verzet en het CDA overhandigde wethouder Muijzers een enquête over het sportbeleid om mee te nemen bij de behandeling van de volgende commissiebehandeling.
Vervolgens moest er gestemd worden of een voorgedragen Raadslid van D66 namens de Raad benoemd kon worden als plaatsvervangend lid van het Algemeen Bestuur van Bedrijvenschap Hoefweg. Over personen moet schriftelijk worden gestemd. Dus 3 raadsleden werden opgeroepen de stemcommissie te vormen. Ieders stembiljet werd opgehaald en geteld. Uitslag: het raadslid werd benoemd.
Over de lijst met ingekomen stukken had niemand een vraag of opmerking dus deze werd voor kennisgeving aangenomen. Het verslag van de vorige raadsvergadering werd met een tekstuele wijziging vastgesteld.
De vaststelling van de besluitenlijst werd deze keer per onderwerp langsgelopen. Bij verschillende voorstellen werd een stemverklaring afgelegd door een partij. Dit wordt dan als politiek statement vastgelegd.

Nota Inburgering
Een van deze voorstellen is afgelopen week alsnog als bespreekstuk geagendeerd. Het bleek dat n.a.v. de bespreking van de Nota Inburgering in de commissie Samenleving er een tweede optie door de commissie was genoemd over de beloning bij de inburgeringcursus. Dat bleek nog niet in het Raadsvoorstel te zijn aangepast en dus moest de Raad zich daarover uitspreken. In een memo was door de wethouder vooraf uitgelegd waar de twee opties voor stonden, dus zou de Raad eigenlijk alleen maar per fractie hoeven te zeggen: 1 of 2, zo stelde de voorzitter (burgemeester) voor. Maar dat was weer te gemakkelijk. Dus de Raad, bij monde van de SP (afwezig bij de commissiebehandeling) wilde een amendement indienen en dus moesten er 1 of 2 behandelrondes plaatsvinden. De SP startte en bijna iedere partij volgde.
De SP wilde geen boete van € 500 (wanneer men als inburgeringplichtige weigert gebruik te maken van het aanbod van de gemeente) heffen. Dit is echter een wettelijke verplichting dus kon niet, vertelde de wethouder. Geen ene partij steunde het amendement. Verder stemde de SP tegen het gehele voorstel in de huidige vorm. Ook landelijk zijn zij tegen de Wet Inburgering en in Zoetermeer dus een afgeleide hiervan.

Helaas waren alleen D66 en wij voor de keuze dat meedoen aan de inburgeringcursus en het afleggen van het examen voldoende moest zijn om de beloning van € 270 (de kosten van de cursus) te ontvangen en daarmee het cursusgeld kwijt te schelden. Daarbij gaven we wel aan dat er een aantoonbare inspanningsverplichting moest zijn geweest door cursist. Juist omdat we de laagdrempeligheid van “meedoen” zo belangrijk vinden (staat ook nog in het Collegeprogramma!). Zelfs de eigen adviescommissie van het College, de Commissie Werk Zorg en Inkomen gaf deze optie aan.
Wethouder Haan gaf echter aan dat het administreren van de “inspanningsverplichting” door cursisten een te grote rompslomp met zich mee zou brengen en gaf aan dit niet te willen. Jammer, een gemiste kans!
De meerderheid koos namelijk voor de harde lijn om de beloning pas uit te betalen na het behalen van het examen. Ook de wethouder vond dat op deze wijze een gepast steuntje in de rug noodzakelijk was.

Stemverklaring
Omdat we met maar slechts vijf stemmen voor waren hebben we als beide partijen een stemverklaring afgelegd. Daarmee hebben wij formeel aangegeven er anders over te denken. Daarna stemden we mee met de onderstaande optie omdat we niet vanwege 1 onderdeeltje tegen de hele Nota Inburgering wilde stemmen.
De plichten, daar zijn er inmiddels al zoveel zijn. Drang en dwang wonnen het hier van de rechten die er ook zijn en waar, ons inziens, wel eens te snel aan voorbij gegaan wordt.

Het einde van deze vergadering was wel heel erg vroeg. Nog geen half tien. Het glaasje drinken na afloop (vaak een van de weinige momenten dat we even tijd hebben om elkaar “zomaar” te ontmoeten) moest nog geregeld worden.

Over een tijdje kunt u onze verrichtingen ook op internet volgen. Zowel de commissievergaderingen als de gewone Raadsvergaderingen worden nu als proef al opgenomen om deze later per internet te kunnen bekijken. Technische problemen zorgen voor het uitstel van de uitzending. Wel is in ieder geval zeker dat het Voorjaarsdebat (juni) en het Begrotingsdebat (november) via ZoetermeerFM worden uitgezonden.

Archief > 2008 > april