Schriftelijke vragen CDA en CU-SGP n.a.v. overlast in de ochtend van de paaszondag

donderdag 27 maart 2008 18:32

Onze fractie stuurde 11 maart een email aan de voltallige Raad en het College met de volgende mededeling:
“De gemeenteraad ontving een uitnodiging om op zondag 23 maart aanwezig te zijn bij de internationale wielerronde van de Campina Ronde van het Groene Hart. Wij willen doorgeven dat wij daar als fractie geen gebruik van zullen maken. En wel omdat het zondag is en ook nog 1e Paasdag.

Wij betreuren het dat gekozen is om als Zoetermeer aan deze grootschalige happening deel te nemen terwijl dit op zondag en 1e Paasdag is. Gezien het tijdstip van de start, 11.40 uur, wanneer er nog kerkdiensten bezig zijn, en de combinatie met de live-uitzending van SBS 6 lijken ons dit de ingrediënten te worden van overlast. Wij hopen als ChristenUnie-SGP dat hier voortaan rekening mee gehouden kan worden.

Helaas werd ons vermoeden bewaarheid. Daarom ook onze gezamenlijke vragen op 27 maart:

De fracties van CDA en ChristenUnie-SGP in de Zoetermeerse gemeenteraad hebben zich verwonderd over de indringende geluidsoverlast van een drietal helikopters die gedurende de ochtend van de paaszondag onafgebroken boven Zoetermeer cirkelden. Het zwaar kloppende geluid begon reeds rond de klok van 9 uur en hield aan tot rond het middaguur. Wij gaan ervan uit dat de aanwezigheid van de helikopters verband houdt met de wielereronde van het Groene Hart.

Vanuit de Zoetermeerse kerken hebben ons over deze onaangename overlast meerdere klachten bereikt, temeer daar men er vanuit ging dat op basis van goed overleg met de gemeente afspraken gemaakt waren over het respecteren van de zondagsrust.

Voor de goede orde merken wij op dat de geuite klachten zich geenszins keren tegen het wielerevenement; de klachten beperken zich nadrukkelijk tot de overlastgevende randverschijnselen.

Tegen de achtergrond van de feiten zoals hiervoor beschreven hebben de fracties van CDA en ChristenUnie-SGP aan het College de volgende vragen:

1. Klopt onze informatie dat er als gevolg van een gepland wielerevenement onder de naam ‘Campina Ronde van het Groene Hart’ met vertegenwoordigers van de Zoetermeerse kerken overleg gevoerd is over mogelijke overlast gedurende de paaszondag.
2. Kunt u een beschrijving geven van de sfeer waarin dit overleg is verlopen, en de overlastbeperkende maatregelen die door gemeente toegezegd en genomen zijn n.a.v. het overleg met de kerken?
3. Is in de bewuste overleggen met de kerken gesproken over eventuele overlast van overvliegende helikopters? Zo nee, waarom niet?
4. Kunt u aangeven welke regels er in Zoetermeer gelden met betrekking tot het respecteren van de zondagsrust, en op welke wijze deze regels invloed hebben gehad op de organisatie van het wielerevenement.
5. Welke lessen trekt de gemeente uit de ervaringen van deze paaszondag, en dan met name waar het de overlast op de paasochtend betreft.

Namens het CDA     Namens ChristenUnie-SGP

Klaasjan de Jong     Helen du Bois