Schriftelijke vragen over de gemeentelijke dienstverlening
De gemeente Zoetermeer streeft bij haar gemeentelijke dienstverlening naar zorgvuldigheid en een kwalitatief hoog niveau. Dat gaat vaak goed. Soms echter treden er hardnekkige stagnaties op. Niet alleen irritant voor een burger, organisatie of ondernemer, maar soms heeft het ook vervelende gevolgen.
Fracties worden
benaderd
Als fractie, maar soms ook alle
fracties tegelijk, worden wij hier op geattendeerd. Men heeft dan
zelf al heel wat geprobeerd, maar is niet tot een bevredigende
oplossing gekomen. Wij gaan dan binnen de organisatie na waar het
mis ging, wat er mis ging en hoe zaken zo goed mogelijk kunnen
worden opgelost. Soms gaat dat snel en goed, maar soms stroef en
komen ook wij niet verder.
Dienstverlening is
belangrijk
Daarom werd het tijd om
schriftelijke vragen te stellen. Ter verheldering van de lopende
procedures en de uitwerking daarvan in de praktijk. Meerdere
fracties vinden dit onderwerp belangrijk en wij hebben hen dan ook
gevraagd (helaas was niet iedereen te bereiken ivm het politieke
reces) of zij onze vragen wilden ondersteunen. De Lijst Hilbrand
Nawijn heeft daar in ieder geval positief op gereageerd. Zij zijn
daarom ook mede-indiener van deze schriftelijke vragen.
Mogelijkheden van de
Raad
Gemeentelijke dienstverlening gaat
vooral om persoonlijke zaken gaat waar de Raad niet de bevoegdheid
voor heeft om op in te gaan. Het zijn uitvoeringszaken die door de
Raad via mandatering zijn gedelegeerd aan het College. Wij kunnen
dus alleen op basis van de Wet Openbaar Bestuur vragen stellen over
algemene procedurele zaken. Op een ander moment en een andere wijze
kan de Raad binnen het politieke proces het College controleren op
de uitvoering.
Aan de hand van een paar voorbeelden uit de afgelopen tijd hebben
wij de vragen opgesteld.
Helen du Bois
SCHRIFTELIJKE VRAGEN
Datum: 27 juli 2007
Onderwerp: gemeentelijke dienstverlening
Geacht college,
De gemeente Zoetermeer wil haar gemeentelijke dienstverlening op
zorgvuldige wijze en op kwalitatief goed niveau vorm geven. In veel
gevallen gaat dit goed, helaas soms ook niet.
Voor iedere vorm van gemeentelijke dienstverlening zijn
procedureafspraken, die veelal ook nog met kwaliteitshandvesten
worden ondersteund. Daarbij staat correcte en heldere communicatie
met burgers, organisaties en ondernemers voorop.
Het heeft onze fractie dan ook verbaasd dat er soms toch nog
hardnekkige stagnaties optreden in de gemeentelijke
dienstverlening. Voor de betrokkene is dit niet alleen zeer
vervelend, maar het kan ook negatieve gevolgen hebben. Als fractie
hebben wij geconstateerd dat wij, bij navraag, niet altijd over de
benodigde – volledige - informatie kunnen beschikken.
Wij willen het college daarom een aantal vragen stellen om daarmee
inzicht te krijgen in hoe bepaalde procedures mbt de gemeentelijke
dienstverlening formeel worden gehanteerd, maar ook hoe dit in de
praktijk uitpakt. Wij doen dit door middel van het benoemen van een
aantal bij ons bekende stagnaties.
1. Brieven komen per post of email binnen bij de gemeente.
Vervolgens dient een ontvangstbevestiging verstuurd te worden. Wat
is hiervoor de termijn en wie verstuurt deze? Wordt dit centraal
gedaan of wordt eerst de post naar de betreffende afdeling
gestuurd, waarna vanaf die afdeling de ontvangstbevestiging wordt
verstuurd? Wordt dit centraal en systematisch bijgehouden? Hoe kan
het dan gebeuren dan er geen ontvangstbevestiging wordt verstuurd
nadat de post is doorgestuurd naar de betreffende afdeling?
2. Bij een aantal procedures binnen de gemeentelijke
dienstverlening wordt een (langdurig) traject ingegaan tussen een
betrokkene en de gemeente. Welke formele (procedurele)
contactmomenten zijn er om betrokkene op de hoogte te houden van de
gang van zaken betreffende het eigen dienstverleningstraject. Moet
men regelmatig zelf aan de bel trekken om te vragen hoe de stand
van zaken is of informeert de gemeente betrokkene actief en
communiceert men dan ook tegelijkertijd hoe de verdere procesgang
zal verlopen? Hoe wordt dit gedaan? Wij hebben in meerdere
situaties de kreet van een betrokkene gehoord die luidde “we
horen maar niets, we moeten er steeds zelf achteraan”. Kan
het College haar visie hierop geven.
3. De procedures tav beroep- en bezwaarschriften is een
zelfstandige, vastgelegde procedure, waar vaste termijnen voor
staan. Hoe is het dan procedureel mogelijk dat een bezwaarschrift
na 14 maanden nog steeds niet in behandeling is genomen? Welke
maatregelen neemt het College om dit te voorkomen?
4. Wanneer de gemeente nalatig is geweest in de procedurele
afhandeling van (een traject van) dienstverlening zoals geen
ontvangstbevestiging, niet tijdig cq traag formeel en/of
inhoudelijk reageren, of onjuist informeren, dan wordt niet voldaan
aan de gestelde eisen van zorgvuldige en kwalitatieve
dienstverlening. Een betrokkene kan hierdoor geïrriteerd raken
of zelfs negatieve gevolgen ondervinden. Wanneer is geconstateerd
dat de dienstverlening niet correct en/of kwalitatief niet goed is
uitgevoerd, wat is dan de procedure die hierop volgt om betrokkene
tegemoet te komen cq te compenseren?
Namens de fractie ChristenUnie-SGP,
Helen du Bois
Namens de fractie Lijst Hilbrand Nawijn
Hilbrand Nawijn