Wat hebben we bereikt en wat kan er beter!

2007 raad klokzaterdag 02 juni 2007 17:13

Tijdens het Resultatendebat afgelopen 31 mei hebben wij zowel het College beoordeeld op de Jaarrekening en het beleid over 2006 als onze medefracties van de Raad gevraagd wat zij vonden van onze voorstellen over het Meerjaren Investeringsplan (MIP) en de kaderstelling bij vertegenwoordigingen namens de gemeente Zoetermeer.
Hieronder leest u de resultaten en onze inbreng.

NB: Onze Raadsvergadering ging na middernacht op een onmogelijke datum over: het werd 32.05.07. Een hilarisch moment!

Resultaten
- Het Meerjaren Investeringsplan (MIP) wordt door de Raad, samen met de reserves (verzoek VVD) een keer besproken op een avond.
- De kaderstelling tav vertegenwoordigingen namens de gemeente Zoetermeer zullen meegenomen worden in het overzicht met rollen en bevoegdheden van Raad en College
- Uit het 1e Tussenbericht ( svz verloop Begroting 2007 over januari t/m april) dat wij vrijdag 8 juni ontvangen van het College moeten wij voor het Voorjaarsdebat van 11 juni nog op risico’s en het vermoedelijk te verwachten Begrotingstekort op zijn merites beoordelen. In datzelfde Tussenbericht, verklaarde wethouder Haan, zou ook een stand van zaken staan met betrekking tot de implementatie van de aanbevelingen van de accountant van zowel de jaarrekeningen 2005 als 2006.
- Er komt in het najaar een notitie M & O beleid (Misbruik & Oneigenlijk gebruik)
- Het amendement van de PvdA hebben wij actief en direct gesteund, vandaar dat ook onze naam erbij staat. Deze was een technische aanvulling op het Raadsbesluit Concernverslag 2006. Hierbij wordt een punt g. toegevoegd dat inhoudt in te stemmen met het instellen van “een nieuwe bestemmingsreserve Groot onderhoud bovengronds”.

Duale inbreng
Wij hebben geprobeerd zo duaal mogelijk onze inbreng te leveren. Dat hield in dat we in het 1e deel het College aanspraken op hun verantwoording op de jaarrekening en het beleid over 2006. De controle dus die wij als budgethouder (Raad) dienen uit te voeren. In het tweede deel hebben wij de andere fracties van de Raad het voorstel gedaan tav het MIP en de Vertegenwoordigingen. Zij gingen daar volledig mee akkoord waarna het College, hiernaar gevraagd, deze punten volledig overnam.

Voorjaarsdebat
In het Voorjaarsdebat op 11 juni zullen wij ons in onze kaderstellende rol bezig moeten houden in welke uitwerkrichting wij het College willen opsturen mbt de Begroting 2008 en verder. Hierbij is het zaak de “opdracht” helder te formuleren, de randvoorwaarden te bepalen en de koers op de inhoud. Als Raad moeten wij het daar, met onze partij-politieke verschillen – over eens worden. Tijdens het Begrotingsdebat op 8 november zullen wij als Raad deze opdracht aan het College definitief maken. Let wel dat het hier gaat om jaarbegroting van 350 miljoen per jaar en reserves van 225  miljoen.

Onze rol als volksvertegenwoordiger
Vanuit onze volksvertegenwoordigende rol proberen wij onze inbreng bij het Resultatendebat, Voorjaarsdebat en Begrotingsdebat zodanig te formuleren dat ook de burgers zich herkennen in wat wij zeggen, oftewel dat wij de volksvertegenwoordigende rol serieus nemen. Dat laatste bleef niet onopgemerkt voor de pers. In het AD Haagsche Courant werden we vandaag genoemd:
“Met steun van PvdA en CU/SGP werd een amendement aangenomen waarin het college wordt opgeroepen gelden te reserveren voor groot bovengronds onderhoud.
De meeste partijen hielden het kruit liever droog voor het voorjaarsdebat. Daarin zal, zo werd duidelijk, blijken dat na de financiële meevaller van 3,4 miljoen euro over 2006 de gemeente Zoetermeer intussen in zwaar financieel weer is terechtgekomen. „Nu praten we over een meevaller. Over nog geen twee weken praten we over tekorten. Hoe leggen we dat uit aan de burgers,’’ verzuchtte Helen du Bois (CU/SGP).”

De bijdrage van de fractie ChrisenUnie-SGP

Wat hebben we bereikt en wat kan er beter

College, collega’s en verdere aanwezigen. Vanavond een terugblik op de resultaten van 2006, zowel financieel als maatschappelijk. We hebben de opdracht die de raad voor 2006 aan het College heeft gegeven,  gecontroleerd en de fractie van de ChristenUnie-SGP heeft daarbij meteen naar de beleidsverbeterpunten gekeken voor 2007 en naar de nieuwe opdracht voor de meerjarenbegroting van 2008 en verder.

Eerst de rol van het college
We kunnen ons in grote lijnen vinden in de bevindingen van de accountant en de reactie van het College hierop. Graag willen ook de complimenten aan het ambtenarenkorps over brengen. Er is hard gewerkt en er waren zeer volle tribunes ter ondersteuning van het college bij de beantwoording van de vele technische vragen.
Het Raadsbesluit laat een resultaat zien met een saldo van 3,4 mio. Een fors bedrag. Je kunt je afvragen of er dan nauwkeuriger begroot had moeten worden, maar je kunt ook stellen dat er voor 99 % kennelijk wel juist begroot is. Voor burgers is het moeilijk te volgen dat wij vanavond praten over een OVERSCHOT van 3,4 mio en we over nog geen twee weken praten over een TEKORT van 4,5 miljoen en er pijnlijke besluiten over bezuinigingen moeten worden genomen.

Wij zijn wel erg benieuwd naar de financiële bijstelling die uit het 1e TB komt. Moeten we daar ook nog met een bezuiniging rekening houden? En worden wij in het 1e Tussenbericht ook op de hoogte gehouden hoe de aanbevelingen van de accountant inmiddels zijn verwerkt tot nu toe? Dat was nl. vorig jaar ons verzoek tijdens het Resultatendebat.

Ook al is het M & O beleid (Misbruik & Oneigenlijk gebruik) als afzonderlijk beleid niet voorgeschreven, onze fractie wil wel van de wethouder horen wanneer wij hierover een nota tegemoet kunnen zien.

Doelmatigheid en leereffecten
Beloftes zijn er gekomen nav de evaluatie Integraal Veiligheidsplan, het zijn deels niet behaalde resultaten. Een echte sluitende aanpak jongeren gaat nu in een nieuwe nota tot stand komen. De GGD lijkt nu eindelijk op stoom te komen. Enzovoort. Het zijn de verklaringen en excuses waarom het zo gelopen is zoals het liep.
Wat is volgens ons de gemeenschappelijk noemer? Overleg en samenwerken met partners blijkt vaak te vrijblijvend. Integraliteit staat en valt bij resultaatverplichtingen tussen partners voor draagvlak en commitment. Vaak is dit een kwestie van cultuur, van een andere houding, van willen… voor hetzelfde doel. Zonder competitie, maar naast elkaar! Is dat niet hetzelfde wat wij ook zo graag bij onze burgers zien: commitment! Hoe zullen wat dat betreft de jaarstukken 2007 er uit zien?

De Cirkel van begroten en verantwoorden is rond. Een cyclus die de laatste jaren als proces steeds beter op elkaar is afgestemd. Dat is 350 mio begroten, sturen, controleren, tijding bijsturen en verantwoorden. Daarbij helpen ook onze voorzieningen, reserves, het Meerjaren Investerings Plan (MIP). Allemaal potjes met geld die we apart reserveren om ons financieel beleid zorgvuldig en tijdig af te stemmen op de maatschappelijke doelen die wij willen bereiken om Zoetermeerders MEER te laten MEEdoen.

Met veel meer moeite moeten vele Zoetermeerders zelf HUN Cirkel doorbreken, ….. de Cirkel van Armoede. Zonder potjes en reserves, in sociaal isolement teruggetrokken zonder de kracht nog mee te willen doen. Beseft u wat voor impact armoede op je leven kan hebben? …… Om deze mensen de helpende hand toe te steken om zelf toch weer op weg te gaan en deel te nemen aan onze samenleving, daarover komen we als christelijk-sociale partijen bij u terug tijden het Voorjaarsdebat. Ergens moet er toch nog wel een reserve over zijn!?

Dan richten wij ons tot de andere fracties
Wij hebben aan de accountant gevraagd wat de onderwerpen zijn waar de Raad meer aandacht voor zou kunnen of moeten hebben. Het antwoord was dat het die zaken zijn die qua financiële omvang voor de gemeente de meeste risico’s met zich meebrengen. De onderhoudsvoorzieningen en het beheerplan, de grondexploitaties, het MIP, en de Verbonden partijen.

Over de laatste twee een opmerking
De wethouder financiën wilde wel de oude vertrouwde commissie Financiën terug, om af en toe eens de financiële zaken in een uurtje door te nemen. Als fractie van de ChristenUnie-SGP zijn wij daar een voorstander van en we willen graag een keer worden bijgepraat over de werking, opbouw en dekking van het MIP. Omdat meer dan de helft van de Raad nieuw is en er veel geld in om gaat.

De Verbonden Partijen als Prisma, GGD, Haaglanden, zoals Randstadrail bijv. worden namens Zoetermeer door zowel collegeleden, Raadsleden als ambtenaren vertegenwoordigd. Er dienen kaders te zijn hoe wij deze vertegenwoordigingen invulling willen geven. OOK, hoe,… door wie … en wanneer er informatie wordt teruggekoppeld.
Wij hebben nav de WFIA vorig jaar een overzicht hiervan gevraagd. Bij herhaling hebben wij hieraan herinnerd, zelfs de vraag letterlijk toegestuurd en nu lezen we in de afsprakenlijst van de Commissie van 6 juni dat we verwezen worden naar de gemeentelijke website. Daar staan de nevenfuncties van de wethouders op. Dat is totaal iets anders als wij vroegen. Is het zo moeilijk deze vraag te begrijpen en te beantwoorden?
De Rekenkamercommissie heeft zijn oog ook al laten vallen op dit onderwerp als mogelijk onderzoek, maar wachtten een schrijven van het College hierover af. Is dat dan waar wij ook op wachten?
Nu we als Raad ook gaan inventariseren welke rollen en verantwoordelijkheden de Raad en het College hebben inclusief de mandaten, kan dit onderdeel van vertegenwoordigingen ons inziens meteen worden meegenomen.

Kunnen de andere fracties zich in beide voorstellen vinden?

Tot slot
Van één van de beleidsbeslissingen hebben wij het afgelopen jaar genoten. “De gast van de Raad”. Onze gasten genoten van hun ontvangst, hebben zich, denken wij, meningmaal verbaasd, maar ook vermaakt met waar het wij het - al dan niet nuttig - over hadden in de Raadsvergaderingen.
We zijn als fractie dankbaar dat deze vorm van betrokken burgerschap – op ons initiatief als fractie - inmiddels een succes is en we hopen op meer van zulke initiatieven. De gemeente die als overheid ondernemend!!!! maar vooral ook  dienend wil zijn.

Fractie ChristenUnie-SGP

Archief > 2007 > juni