Weedverkoop aan minderjarigen en het gebrek aan preventielessen

lesgevendinsdag 13 maart 2007 23:06

Op noodsignalen zal gereageerd worden, zegde wethouder Muijzers toe. Dit na herhaald verzoek van onze fractie. Wachten tot de behandeling van het Plan van Aanpak jongeren alcohol & drugs in de Commissie Samenleving, duurt ons te lang. Er moet nu wat gebeuren. Andere zaken zoals weedverkoop aan minderjarigen en preventielessen op scholen zullen betrokken worden bij de discussie over dit Plan van Aanpak.
De fractie stelde onderstaande mondelinge vragen in de Commissie Burger & Bestuur van 5 maart.

Mondelinge vragen
De ChristenUnie-SGP heeft vorig jaar schriftelijke vragen gesteld over het dealen van drugs aan minderjarige jongeren. Inmiddels bereiken ons keer op keer verontruste berichten dat er gedealed wordt door weedtelers aan jongeren tussen 14 en 17. Wij constateren dat er steeds meer weedplantages met succes worden opgerold en dat de verstrekking van XTC en cocaïne in het uitgaansleven stijgt.
Het aantal jonge verslaafden in Zoetermeer stijgt echter ook! Een Zoetermeers meisje van 17 (al reeds in de gevangenis gezeten) was de 1e deelneemster van een afkickcentra voor 12-18 jarigen. Zelfs op de TV bij het NOS uitgezonden. De Haagse gemeenteraad buigt zich inmiddels over de aanpak, specifiek de preventie, van de drugsproblematiek.

De fractie van de ChristenUnie-SGP wil graag informatie ontvangen over de ontwikkeling van de drugsverslavingsproblematiek van jongeren gedurende de laatste 12 maanden.

Parnassia ontvangt subsidie voor preventielessen op de scholen. Het blijkt dat er echter weinig tot geen preventielessen plaatsvinden. Wij willen ook informatie hebben over de besteding van deze subsidie over de laatste 12 maanden. Hoe vaak en op welke scholen zijn de afgelopen 12 maanden preventielessen gegeven.

Archief > 2007 > maart