Nederland, géén gidsland voor gehandicapten maar een ontwikkelingsland

Aangepoast Wmo-loket voor rolstoelersmaandag 22 januari 2007 23:15

De nieuwe raad, zo verklaarde burgmeester Jan Waaijer, hanteert het BOB systeem: Beeld, Opinie en Besluit. Deze opiniërende Raadsvergadering over toegankelijkheid is bedoeld voor de Raad om zich te laten informeren over hoe het beter kan en moet. Met name voor winkels, bedrijven en organisaties in de semi-overheidssector.

Hannie van Leeuwen, lid van de 1e Kamer, woonachtig in Zoetermeer en lid van de taskforce Handicap en Samenleving lanceerde bovenstaande uitspraak in haar inleiding. Daarbij constateerde ze dat er in Zoetermeer nog veel moet gebeuren, maar dat deze avond een goed begin was. Op een directe manier hield zij de bezoekers, raadsleden en College voor dat gehandicaptenbeleid “inclusief” beleid moest zijn en geen beleid gemaakt apart voor gehandicapten. En passant vroeg ze de burgemeester of er met de Provinciale Verkiezingen ook een speciale stemcomputer voor visueel gehandicapten is. Dat moest hij ontkennend beantwoorden.
De gemeentelijke overheid dient een voorbeeld te zijn, stelde zij, om andere organisaties en bedrijven in de semi-overheidssectoren te overtuigen toegankelijkheid te stimuleren. De mentaliteitsverandering is van grotere noodzaak dan het geld dat de aanpassingen moeten kosten. Het moet een andere manier van denken zijn. Er is een grote onbekendheid van de gemiddelde burger wat het is om gehandicapt te zijn. Daarnaast moet de gemeente inventariseren wat er wel en niet toegankelijk is in Zoetermeer.

Vergeet de gehandicapten zelf niet. Alhoewel Hannie van Leeuwen de gehandicapten opriep vooral empowerment te tonen, werd hun kennis en kunde door haar geroemd. Zij zijn zo waardevol. Denk niet dat je het zonder hen kunt. Zij leren je om door hun ogen te kijken.
Aanvullend werd stil gestaan bij het zware leven van een gehandicapte. Soms pas “een mens” om half elf en voor 1 uurtje overleg in een participatieraad, de rest van de dag gevloerd zijn. Of zoals een visueel gehandicapte tegen burgemeester Waaijer zei: “ik hang bij het uitkleden mijn handicap niet over de stoel, die gaat mee naar bed”.

Op het bouwbesluit werd ingezoomd. Voor  nieuwbouw zijn er minimale regels, maar vooral bij bestaande bouw nog veel minder. Dit minimale beleid biedt kansen voor uitbreiding. Een politieke keuze van wil en geld. Verantwoording willen dragen voor gelijkwaardigheid tussen mensen.

Maar het belangrijkste geluid geproefd op deze avond was: verplaats je in een gehandicapte, denk “inclusief” en ga aan de slag, misschien zelfs op onorthodoxe wijze!

Foto: aangepast Wmo loket

Archief > 2007 > januari