Zorgzaam Zoetermeer – “mag ik meedoen”

wmo8woensdag 27 september 2006 12:06

Na vele conceptnota’s en een avond over de Wmo voor betrokkenen uit onze achterban later, dan eindelijk de inhoudelijke discussie op 26 september over de Wet maatschappelijke ondersteuning in de Commissie Samenleving. Vele vragen kreeg onze fractie uit het dagelijkse leven van, soms verontruste burgers.

Hieronder het grootste gedeelte van onze inbreng, zo leesbaar mogelijk weergegeven.

Meedoen

Op het schoolplein vraagt het ene kind aan het andere kind: “mag ik meespelen”? Het antwoord mag u zelf invullen. Vanavond staan we ook stil bij de vraag “mag ik meedoen?””Natuurlijk”, zegt de nieuwe Wet maatschappelijk ondersteuning! En wij als Raad moeten daar de voorwaarden voor scheppen.

In oktober 2004 begon de 1e verkenning rondom de Wmo met het hele veld. Een overvolle zaal en deze interesse van burgers en organisaties is altijd gebleven. Ook dat mag wel een gezegd worden. Een Nota Verkenningen, een Concept en nu de definitieve “Beleidkader Wmo”.

Landelijke politiek

Maar de landelijke politiek is nog niet klaar. De beslissing over de eigen bijdrage voor burgers is nog niet bekend; hoeveel aanvragen er zijn voor Hulp in de Huishouding, ook niet. En na de septembercirculaire (uitkomst Prinsjesdag) kunnen we pas echt de financiële waterstanden beoordelen voor 2007. Risico’s, net als bij de Wet Werk en Bijstand moeten goed gemonitoord worden. Kan de wethouder de drie grootste financiële risico’s noemen?

Maatschappelijke onrust

Het Verstrekkingenboek, de Eigen Bijdrage, het Persoons Gebonden Budget en het Besluit maatschappelijke ondersteuning. Kan de wethouder zeggen wanneer wij daar meer van horen en wat nu precies de Raad en wat het College beslist?

Wordt er direct, duidelijk en rechtstreeks gecommuniceerd met naar die burgers die – naar wij aannemen – per 1.01.07 onder de Wmo zullen vallen? Maatschappelijk onrust door onzekerheid is zo geboren.

Meerjarenplan

Vanavond praten we dan ook over de hoofdlijnen efficiëntie en participatie. De uitwerking van het verplichte meerjarenplan voor alle 9 prestatiegebieden komt nadat we de deadline van 1.01.07 hebben gehaald met een functionerend systeem van Hulp in het Huishouden, het Wmo-loket en de instelling van de participatieraad. Kan in het 1e kwartaal van 2007 de planning voor dit meerjarenplan naar de commissie toekomen?

Zelfredzaam en weerbaar

Als ChristenUnie-SGP zien wij nieuwe kansen voor een “dienstverlenende” overheid in de coördinatie en uitdieping van deze 9 prestatievelden. Met alle aangeboden medewerking van organisaties moet dat lukken. Daarbij zal ook aan de kant van de burgers ook een mentaliteitsverandering tot stand moeten komen. Meer zelfredzaam en weerbaarder. Meer willen omzien naar die ander en daar verantwoordelijkheid voor willen nemen. Meer solidariteit. Van de andere fracties horen we graag of zij tips hebben om dit tot stand te brengen.

Het beleidskader Wmo moet compleet zijn, betaalbaar, uitvoerbaar en controleerbaar. Voortgangsrapportages per kwartaal over deze ontwikkelnota is van groot belang om tijdig te kunnen sturen als Raad. Op dit moment de enige controle voor de Raad.

Informatieboekje Wmo

Wij vinden het belangrijk dat de overgangsregeling tussen AWBZ en Wmo zorgvuldig verloopt, dat er deskundig personeel is in front- mid- en backoffice van het Wmo-loket. Wij zouden het zeer op prijs stellen wanneer er een handzaam “Wegwijs Wmo” informatieboekje komt. Ook voor organisaties en kerken kan een contactambtenaar mbt de Wmo essentieel zijn.

Luisteren naar de vraag achter de vraag

1 jaar na ingang van de Wmo, dus per 1.01.08 moeten zowel de Wet Voorzieningen Gehandicapten als de andere indicaties opnieuw beoordeeld worden. Dat zal een zeer grote werkdruk met zich meebrengen. Dit mag wat ons betreft niet ten kosten gaan van de cliënten. Maatwerk in individuele voorzieningen mogen nooit worden overgenomen door algemene voorzieningen. Kwaliteit in zorg en hulp en vraaggericht aangeboden waarbij “luisteren naar de vraag achter de vraag” essentieel is. Zoveel mogelijke een vrije keuze uit respect voor de zorg- en hulpvrager. Het principe: “leef en laat leven”. En professionele ondersteuning ter ontlasting van mantelzorgers

Knelpunten

Het werven en behouden van vrijwilligers zien wij als een risico om de Wmo goed op te starten. Hoe interesseren we daarbij onze jongeren binnen deze maatschappelijke opdracht?Veel en gerichte investering dus. Vrijwilligers en mantelzorgers zijn het cement van de samenleving. Vaak anoniem steken zij vaak de uitgestoken hand toe om mensen door te geleiden  naar het Wmo-loket. Vaak zijn dit de moeilijk bereikbare mensen.

Schuldhulpverlening

Het voortraject van de schuldhulpverlening. Veel activiteiten kunnen worden ontplooid om binnen de Wmo multi-problemen te voorkomen bij burgers en gezinnen. Het eindstation schuldhulpverlening kan op die manier teruggedrongen worden. Veel menselijke ellende wordt voorkomen en uiteindelijk kunnen hier veel Euro’s bespaard worden.

Kwetsbaar

De ChristenUnie-SGP kiest voor kwetsbaar. Wij willen SAMEN LEVEN in een zorgzame samenleving. Verantwoordelijkheid nemen. Een mens leeft niet alleen voor zichzelf, maar om uit te delen aan een ander. Het is Gods opdracht onze naaste lief te hebben.

Namens de fractie ChristenUnie-SGP

Archief > 2006 > september