SCHRIFTELIJKE VRAGEN mbt de Nieuwe Driemanspolder (NDP)

maandag 04 september 2006 10:00

Op 4 september heeft de fractie ChristenUnie-SGP schriftelijke vragen ingediend bij het College van Burgemeester en Wethouders van Zoetermeer aangaande de Nieuwe Driemanspolder (NDP).

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van Zoetermeer
2700 AA  ZOETERMEER

Zoetermeer, 4 september 2006

Onderwerp: schriftelijke vragen mbt de Nieuwe Driemanspolder (NDP)

Geacht College,

In het AD Haagsche Courant van 23 augustus jl staat dat er mbt de Nieuwe Driemanspolder (NDP) een nieuw onderzoek komt om een mogelijke golfbaan voor Den Haag hierin op te nemen. Inmiddels is zaterdag 2 september ook de uitnodiging voor de informatiebijeenkomst op 19 september op de deurmat gevallen. Een uitnodiging namens twee ipv drie gemeenten.

De wethouder heeft de Raad op 29 mei toegezegd (zie verslag Raad 29.05 vastgesteld 26.06):“Alleen als blijkt dat gemeenten iets anders willen dan in de plannen staat moeten ook wij terugkomen op ons besluit. Er komt dat een nieuwe ronde van overleg die tot een andere uitkomst kan leiden”.

Tot op dit moment is ons geen extra informatie door het college verstrekt. Om te kunnen beoordelen of de huidige situatie voldoet aan de context waarin het Raadsbesluit van 29 mei is genomen wil de fractie ChristenUnie-SGP geïnformeerd worden en stelt daartoe de volgende vragen.

1. Heeft het college kennis genomen van het artikel over de NDP in het AD Haagsche Courant van 23 augustus jl.

2. Zo ja, wanneer en waar is het besluit genomen om een nieuw onderzoek te doen mbt de Nieuwe Driemanspolder (NDP) om mogelijkheden voor een golfbaan binnen de NDP, dringend gewenst door Den Haag, te onderzoeken?

3. Kan informatie gegeven worden over de redenen om te kiezen voor dit nieuwe onderzoek en de argumentatie, specifiek ook die van de gemeente Zoetermeer. Welke randvoorwaarden zijn er door de gemeente Zoetermeer meegegeven?

4. Kan uitleg gegeven worden wat aan de term "al maanden slepend conflict", genoemd in het bovengenoemd artikel van het AD, ten grondslag ligt. Zo ja, wat is de uitleg hierover van het college?

5. De gemeenteraad heeft 29 mei haar "ja" gegeven aan een Raadsbesluit mbt de NDP: voorontwerp bestemmingsplan, het conceptinrichtingsplan, de MER en de relatie tot de betrokken partners. Welke consequenties heeft het nieuwe onderzoek op het door de Zoetermeerse gemeenteraad genomen Raadsbesluit?

6. Zijn er door de nieuwe situatie consequenties tav het reeds gestarte inspraaktraject voor zowel de gemeente Zoetermeer als voor andere betrokken partijen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke?

7. In het informatiebulletin “De Nieuwe Driemanspolder” van juli 2006 staat over de bijeenkomst voor nieuwe raadsleden op 18 mei (waar wij ook aanwezig waren): “De aanwezigen werden bijgepraat over de toekomstige inrichting van het gebied, zodat zij de komende maanden een weloverwogen besluit kunnen nemen.”
Gezien vanuit de actieve informatieplicht: hoe wordt de gemeenteraad tijdig en volledig geïnformeerd over de (laatstgenoemde) ontwikkelingen in de procesgang van de NDP. En hoe de andere betrokken partijen?

8. Kan het College zorgdragen dat de Raad voor de informatiebijeenkomst adequaat is geïnformeerd?

Namens de fractie ChristenUnie-SGP,

Archief > 2006 > september