Zes moties CU-SGP Zoetermeer aangenomen tijdens Najaarsdebat 2017

Stadhuis Zoetermeer Marktvrijdag 10 november 2017 08:10

Op 30 oktober en 6 november 2017 werd in de raad in twee termijnen de begroting voor 2018-2021 besproken. Tijdens dit najaarsdebat zijn zes moties van de ChristenUnie-SGP aangenomen. De fractie is blij met het behaalde resultaat.

De overgrote meerderheid van de gemeenteraad van Zoetermeer heeft op maandag 6 november 2017 ingestemd met de begroting 2018-2021, de laatste begroting van dit huidige college. Zoetermeer staat er financieel goed voor. De begroting is op orde en er is geld voor nieuw beleid. Deze gezonde financiële situatie maakt het mogelijk om kansen te benutten en tegenvallers op te vangen. De totale begroting omvat ongeveer 400 miljoen euro per jaar en geeft aan waar de gemeente het komende jaar geld aan uitgeeft. Voor 2018 is ruim 4,4 miljoen euro beschikbaar voor nieuwe voorstellen.

De ChristenUnie-SGP fractie heeft tijdens de behandeling van de begroting zeven voorstellen in de vorm van moties ingediend. Hiervan zijn er zes aangenomen door de gemeenteraad. Het ging hierbij om de volgende onderwerpen, die hieronder verder worden toegelicht:
-  Zoetermeer Smart City
-  Softdrugs gebruik onder jongeren onder de 18 jaar
-  Meer pleegzorg in Zoetermeer
-  Pilot gegevensuitwisseling tussen de gemeente Zoetermeer en het BKR
-  Aanpak eenzaamheid onder ouderen in Zoetermeer
-  Cameratoezicht in De Dorpsstraat

Motie Zoetermeer Smart City
De vierde industriële revolutie of wel Smart Industry is een impuls van nieuwe innovatieve technologieën op o.a. het gebied van big data, sensortechnologie en connectiviteit. De Slimme Stad (Smart City) is een benaming voor de inzet van informatietechnologie en het gebruik van data voor de aanpak van maatschappelijke opgaven en inrichting van het openbaar gebied. Een groot aantal Nederlandse steden, waaronder Den Haag, Rotterdam en Amsterdam, hebben samen met bedrijven en wetenschappers de Nationale Smart City Strategie opgesteld. Met steun van een meerderheid van de gemeenteraad heeft de fractie het gemeentebestuur opgeroepen een visie, actieplan en een begroting op te stellen voor het toepassen van Smart City oplossingen in Zoetermeer. Dit moet voor het voorjaarsdebat in juni 2018 gereed zijn. Ook is het gemeentebestuur verzocht om in Zoetermeer een Smart Zone als experiment te starten, waarbij vuilnis, openbare verlichting en energie centraal staan – als onderdeel van het actieplan voor Zoetermeer.

Motie Softdrugs gebruik jongeren onder de 18 jaar
Bij de politie, onderwijs en samenleving in Zoetermeer komen signalen binnen over het gebruik van softdrugs en andere verslavende middelen onder jongeren beneden de 18 jaar. Veel onderzoek wijst uit dat softdrugs en verslavende middelen (zeer) schadelijk zijn voor de fysieke en mentale ontwikkeling van kinderen en pubers. De fractie is van mening dat het gemeentebestuur, vanuit haar verantwoordelijkheid voor de openbare orde, volksgezondheid en jeugdbeleid, een belangrijke taak heeft in het ontwikkelen en uitvoeren van preventie- en handhavingsbeleid van softdrugs en andere verslavende middelen door jongeren onder de 18 jaar. Met steun van een meerderheid van de gemeenteraad heeft de fractie voor elkaar gekregen dat de huidige situatie rondom softdrugs onder jongeren, inzake regelgeving, huidige handhaving en preventie, in kaart wordt gebracht voor jongeren onder de 18 jaar. Op basis hiervan zal het gemeentebestuur in het voorjaar van 2018 een aantal opties voorleggen aan de gemeenteraad, waaruit de raad keuzes kan maken om de gemeentelijke inzet te vergroten.

Motie Meer pleegzorg in Zoetermeer
Pleegzorg stopt officieel als de leeftijd van 18 jaar wordt bereikt. Uit ervaring blijkt dat pleegzorg in situaties verlengd moet worden na het 18e levensjaar omdat het risico bestaat dat jongeren meer aanspraak zullen doen op duurdere vormen van zorg. De fractie heeft geconstateerd dat er een tekort aan pleeggezinnen is in Zoetermeer. Het werven van pleegzorggezinnen is in Zoetermeer te weinig zichtbaar en krijgt niet de nodige attentie. Hierdoor wordt het tekort niet ingelopen. De fractie is van mening dat de gemeente Zoetermeer jongeren tot hun 21ste levensjaar de mogelijkheid moet geven om in een pleeggezin te blijven. Dit als onderdeel van het preventiebeleid van de gemeente Zoetermeer. Met steun van de meerderheid in de gemeenteraad heeft de fractie het gemeentebestuur opgeroepen om aan de gemeenteraad een voorstel te doen. Dit om samen met de uitvoeringspartners een bredere, zichtbare en uitnodigende campagne op te starten om te komen tot het aantal pleeggezinnen dat nodig is om jongeren uit Zoetermeer in Zoetermeer te kunnen plaatsen. Indien nodig zal het gemeentebestuur hiervoor middelen reserveren in de begroting voor 2018 en verder.

Motie Pilot gegevensuitwisseling tussen de gemeente Zoetermeer en het BKR
De vraag naar schuldhulp blijft stijgen in Zoetermeer. Van de 388 Nederlandse gemeenten staat Zoetermeer op de 20ste plek als het gaat om de meeste schuldenaren. Naar schatting tienduizend Zoetermeerse gezinnen hebben het moeilijk, hebben geen buffer en/of zitten in de schulden. Onder de schuldenaren zijn relatief voor jongeren. Vroegsignalering is hierbij erg belangrijk om erger te voorkomen. Zoetermeer zet met meldpunt EMMA (Eerder Melden, Minder Achterstanden) ook in op preventie via vroegsignalering. Volgens de fractie kunnen gegevens van het Bureau Krediet Registratie (BKR) worden ingezet als extra instrument in het kader van preventie. Daarom heeft de fractie met steun van de meerderheid van de gemeenteraad het gemeentebestuur verzocht om in samenwerking met BKR een systeem van vroegsignalering uit te werken.

Motie Aanpak eenzaamheid onder ouderen in Zoetermeer
Uit de gezondheidsmonitor 2015 blijkt dat 38 procent van de volwassen Zoetermeerders zich matig tot zeer ernstig eenzaam voelt. In de wijk Palenstein noemt zelfs 54% van de inwoners zichzelf eenzaam. Uit het werkveld blijkt dat in Zoetermeer veel verborgen eenzaamheid voorkomt. Mensen praten uit schaamte niet graag over hun gevoelens van eenzaamheid. De gemeente Rotterdam is in 2014 gestart met een speciaal actieprogramma om eenzaamheid onder ouderen aan te pakken. Met steun van de meerderheid van de gemeenteraad heeft de fractie het gemeentebestuur verzocht op te onderzoeken wat ervoor nodig is om de Rotterdamse aanpak ook in te voeren in Zoetermeer. Het gemeentebestuur zal de uitwerking hiervan voor het voorjaarsdebat in juni 2018 voorleggen aan de gemeenteraad.

Motie Cameratoezicht in De Dorpsstraat
Door onder meer een overval en toenemend vandalisme is er sprake van een latent onveilige situatie in de Dorpsstraat en Pilatusdam. Extra surveilleren heeft het probleem niet kunnen wegnemen. Hierdoor kan de openbare orde gevaar lopen. Verschillende partijen in De Dorpstraat nemen via een coöperatie hun verantwoordelijkheid en ontplooien initiatieven om cameratoezicht te realiseren. De fractie heeft met steun van een meerderheid van de gemeenteraad het gemeentebestuur ertoe opgeroepen om een eenmalige bijdrage van 25.000 euro te verstrekken aan de initiatiefnemers van de coöperatie om het cameratoezicht initiatief uit te kunnen voeren.

Alle bovenstaande voorstellen konden rekenen op steun van een meerderheid in de gemeenteraad. Dit betekent dat het college de moties nu gaat uitvoeren. Terugkijkend op het debat hebben we als fractie een mooi resultaat behaald.

Archief > 2017 > november