Wmo ….. gewoon waar het kan en bijzonder waar het moet…..

wmo8dinsdag 20 juni 2006 10:58

Gisteravond heeft de commissie 2 het advies gegeven aan de Raad van maandag 26 juni om de Beleidskadernota Zorgzaam Zoetermeer en de Verordening (indien de Wmo eind augustus goedgekeurd is in de 1e Kamer) vrij te geven voor inspraak door burgers en organisaties.
Op 22, 23 en 24 augustus zullen hiervoor inspraak-avonden worden gehouden, waarna op dinsdag 5 september wij in de commissie ons definitieve advies zullen geven voor de Raadsvergadering van 18 september.

Wmo
De Wmo (Wet maatschappelijk ondersteuning) is een nieuwe wet die per 1 januari 2007 in moet gaan. Een complexe participatiewet voor kwetsbare mensen. Of zoals de missie aangeeft: iedereen ziek en gezond, oud en jong, met of zonder dak boven het hoofd, moet (blijven) meedoen.

Zorgzaam Zoetermeer
Gisteravond werd de nota – Zorgzaam Zoetermeer - na anderhalf jaar structureel vooroverleg tussen gemeente, burgers en gemeenteraad, besproken in de commissie. We hadden nog veel feitelijke en politiek relevante vragen. Deskundig en in alle rust nam de nieuwe wethouder Frank Speel van het CDA de moeite in te gaan op de vele en ingewikkelde aspecten van deze integrale nota. Waarvoor onze dank!

Kerken
Belangrijke punten waar wij aanvullende vragen over gesteld hebben is of het mogelijk is dat kerken, waar vrijwilligerswerk een vanzelfsprekendheid is, ook mogen meedoen met allerlei (gesubsidieerde) activiteiten in het kader van de Wmo. Ook al zijn kerk en staat gescheiden, bij Perron 61 in Oosterheem, een initiatief van de Ichtuskerk mbt kinderactiviteiten, zien we dat hier heel goed afspraken over te maken zijn. De wethouder vertelde dat kerken gewoon hun projecten kunnen indienen.
Vandaar onze vraag aan alle kerken: bekijk het komende half jaar hoe- via projecten - dmv vrijwilligers invulling gegeven kan worden om deze maatschappelijke verantwoordelijkheid gestalte te geven. Dien projecten in bij de gemeente Zoetermeer en laat op deze manier zien dat kerken niet meer aan de rand van de samenleving willen staan, maar er middenin!

Kwaliteit en financiën
In het collegeprogramma staat dat de huidige kwaliteit uitgangspunt is bij de overgang naar de Wmo. Wij zijn daar niet gerust op. Garanties kunnen niet gegeven worden omdat de totale stroom aan financiën vanuit het Rijk nog niet eens bekend is. Voor ons is dit een heel hard gegeven en zal deze kwaliteit zonodig met extra financiële middelen door de gemeente moeten worden ondersteund. De rekenmodellen van het Rijk geven vooralsnog nog aan dat we uit zullen komen met de financiën. De wethouder heeft op onze vraag hierover toegezegd in de kwartaalrapportages specifiek inzicht te geven in de financiële (on)mogelijkheden..

Ex-gedetineerden
Ex-gedetineerden die inwoners zijn van Zoetemeer staan nog wel eens met een vuilniszak en onverwachts buiten de poort van de gevangenismuur. Ook zij hebben maatschappelijke ondersteuning nodig. Op onze vraag hoe dit in deze wet geregeld is vertelde de wethouder dat dit onder de portefeuille veiligheid valt er momenteel gesproken wordt over de oprichting van een coördinatiepunt nazorg. Gemeenten zijn nl. volgens nieuw beleid vanaf april 2006 hiervoor verantwoordelijk.

Overige aandachtspunten
Een helder en inzichtelijke klachtenregeling was nog niet in de nota terug te vinden, wat zijn de financiële en juridische risico’s in de haast die er nu is om alles op tijd klaar te hebben. Hoe vindt de kwaliteitsmeting plaats? En dat alleen de aangepaste concept-nota en Verordening de inspraak in gaat om onrust met burgers en organisaties te voorkomen.

Wilt u meer weten? Klikt u op de gemeentelijke website www.zoetermeer.nl rechtsboven in het vakje “zoeken” de woorden “Zorgzaam Zoetermeer“. U treft dan veel informatie aan..

Word vervolgd!

door Helen du Bois; reageren: helendubois@solcon.nl