Verduurzaam je huis: het moment is nu!

Duurzaamhuis.pngmaandag 23 oktober 2023 19:27

Bent u al bezig met stappen zetten om uw (eigen) huis te verduurzamen? Of is uw woningbouwcorporatie al aan de slag met gemeenschappelijke maatregelen?

Sinds de verkiezingen is duurzaamheid en energietransitie in handen van onze eigen wethouder Bouke Velzen. Hij timmert goed aan de weg, bijvoorbeeld met het nieuwe energieloket, duurzaamheidssubsidies en het ondersteunen van initiatieven uit de samenleving. En hij heeft sinds kort ook extra geld om mee te werken, want de landelijke overheid heeft (eindelijk) 2 miljoen euro per jaar beschikbaar gesteld om deskundig personeel mee te betalen.

Tot nu toe moest de gemeente dat uit de eigen begroting doen, en dan is het altijd vechten voor je prioriteiten. Het extra geld geeft een flinke versnelling aan de energietransitie, en voor veel mensen komt een duurzamer huis sneller dichterbij.

We horen vaak de vraag: voor welke oplossing moet ik kiezen? Moet ik wachten op ontwikkelingen, zoals waterstof en restwarmte? Wethouder Velzen zegt: als je in een eigen huis woont (laagbouw), ga dan nu voor een warmtepomp, hybride of all-electric. Gezamenlijke oplossingen zijn voor de hoogbouw. En maak gebruik van de kennis van anderen. Als er een informatie-avond in uw wijk is, bezoek die dan, om van elkaar te leren en samen over drempels heen te stappen.

Job van der Slik, een van onze bestuursleden, vertelt: “Wij wilden ons huis graag verduurzamen, maar we hadden behoefte aan betrouwbaar advies. Tijdens een zeer informatief webinar van Duurzaam Bouwloket, georganiseerd door de gemeente, kregen we informatie over de mogelijkheden en kosten. We konden een goede keuze maken en kregen nog subsidie ook. We zijn heel tevreden!”