Wat ging er vroeger eigenlijk mis bij de Mandelabrug?

Nelson Mandelabrugmaandag 22 mei 2023 20:50

We weten nog allemaal hoe halsoverkop de Mandelabrug eind vorig jaar gesloten werd. Bouwfouten zorgden ervoor dat Zoetermeers' bekendste brug direct dicht moest. Na forse ingrepen kon weken later de brug weer in gebruik worden genomen. Dat kostte veel geld en zorgde voor veel overlast. De gemeenteraad wil onderzoek naar hoe de zaken toen zijn gelopen. De ChristenUnie-SGP in Zoetermeer wil ook dat nóg verder wordt teruggekeken. Wat is er in het verleden eigenlijk allemaal misgegaan, waardoor de bouwfouten konden ontstaan?

Vooropgesteld: wij zijn blij dat het uiteindelijk is afgelopen zonder ongelukken. Maar het had zo anders kunnen zijn. Om die reden wil de gemeenteraad dat er goed wordt gekeken naar het handelen van de burgemeester en wethouders, eind 2022. De ChristenUnie-SGP wil verder onderzoek. Want de eigenlijke oorzaak blijft zo onbesproken.

Raadslid Rick van Rumpt daarover: 'Wij zijn blij dat, nu de rust weer een beetje is teruggekeerd, een externe partij onderzoek gaat doen naar de situatie rond de Mandelabrug. De voorliggende onderzoeksvragen lijken nu met name zijn gericht op het handelen nadat bekend is geworden dat er problemen met de brug waren. Wat ons betreft kijken wij ook naar het ontstaan van de situatie voordat de problemen bekend werden. Mogelijk dat we daar ook nog lessen uit kunnen leren.'