Wat doet die paal daar aan de Reginagang in Rokkeveen?

waterschappenpaal.pngzaterdag 18 februari 2023 12:23

Een beetje verstopt in de middenberm tussen een paar bomen staat een betonnen paal aan de Reginagang in de wijk Rokkeveen. De paal heeft alles te maken met de bijzondere ligging van Zoetermeer.

Een beetje verstopt in de middenberm tussen een paar bomen staat een betonnen paal aan de Reginagang in de wijk Rokkeveen. In de winter is het beter zichtbaar als de blaadjes van de bomen gevallen zijn. In de zomer is het bijna niet te zien waardoor je er zomaar aan voorbij kunt rijden.

Wat doet die paal daar?

De betonnen paal is een grenspaal die neergezet is door de drie hoogheemraadschappen Rijnland, Delfland en Schieland. De paal geeft sinds 1857 de grenzen tussen de drie gebieden van deze hoogheemraadschappen aan. Het markeerde het zogenoemde Drielandenpunt waar de grenzen tussen de drie bij elkaar kwamen.

De grenzen werden gevormd door dijken, de zogenaamde landscheidingen. Zoetermeer ligt precies op de scheiding van de drie hoogheemraadschappen.

Wat betekent dat voor Zoetermeer?

Afhankelijk van waar je woont, kun je 15 maart kiezen voor kandidaten uit een van de drie Waterschappen. De ene Zoetermeerder zal dus een compleet andere lijst voor zich krijgen met kandidaten. Dat geldt ook voor kandidaten van ChristenUnie en SGP. Maar goed nieuws: waar je ook stemt, er staan in alle 3 de waterschappen kandidaten van ChristenUnie en SGP oop de lijst. Zelfs van onze Zoetermeerse fractie! Best wel bijzonder!