CU-SGP wil een klimaatneutraal Zoetermeer in 2030

CO2 uitstootzaterdag 07 november 2015 09:59

De ChristenUnie-SGP wil dat Zoetermeer in 2030 klimaatneutraal is. De fractie roept het gemeentebestuur op vast te houden aan deze doelstelling uit het programma Duurzaam Zoetermeer 2030. Recent werd tijdens een duurzaamheidsconferentie namelijk aangegeven dat het gemeentebestuur hier tien jaar extra de tijd voor wil nemen.

De gemeente Zoetermeer heeft via het programma Duurzaam Zoetermeer eerder de ambitie uitgesproken dat Zoetermeer in 2030 klimaatneutraal is. Dit houdt in dat alle energie voor verwarming en koeling van alle gebouwen in Zoetermeer zonder CO2-emissie wordt opgewekt. In het verleden heeft de gemeenteraad in een aangenomen motie ook de ambitie uitgesproken dat Zoetermeer in de top 10 van de gemeenten met de beste klimaataanpak moet staan. Een mooie mijlpaal was recent de realisatie van de eerste Nul-op-de-Meter woning van Nederland in Zoetermeer. Tijdens de aansluitende conferentie werd echter genoemd dat het nu de ambitie van de gemeente is om pas in 2040 klimaatneutraal te worden. Tien jaar later dan het oorspronkelijke plan.

De ChristenUnie-SGP fractie is het niet eens met dit nieuwe standpunt van het gemeentebestuur en wil vasthouden aan de ambitie van een klimaatneutraal Zoetermeer in 2030. Daarom heeft de fractie op maandag 2 november jl. tijdens het Najaarsdebat een motie ingediend waarin het gemeentebestuur wordt opgeroepen om vast te houden aan de ambitie voor 2030. De partijen ZóZoetermeer, SP en GroenLinks hebben hier al hun steun voor uitgesproken en deze motie mede ingediend.

Maandagavond 9 november a.s. wordt in de tweede termijn van het Najaarsdebat duidelijk of er een meerderheid in de gemeenteraad is om vast te houden aan de oorspronkelijke ambitie van een klimaatneutraal Zoetermeer in 2030.

Archief > 2015 > november