Interview lijsttrekker André Bos over de lokale economie en omzien naar elkaar

Lijsttrekker André Bos (Mijn Zaak Zoetermeer)maandag 17 maart 2014 07:25

In de maart-uitgave heeft Mijn Zaak Zoetermeer een interview gepubliceerd met CU-SGP lijsttrekker André Bos. Hier leest u het hele interview.

De gemeenteraadsverkiezingen naderen. De ChristenUnie-SGP heeft de afgelopen vier jaar goed van zich laten horen in de politiek, met de steun van vele Zoetermeerders. Voor de komende vier jaar wil de partij haar schouders zetten onder zaken als de schuldproblematiek onder Zoetermeerse gezinnen. Waarin maakt de ChristenUnie-SGP het verschil in onze stad?

Lijsttrekker André Bos legt uit dat de ChristenUnie-SGP geen gesloten bolwerk wil zijn in de stad. “We weten wat er leeft en laten ons gezicht zien. We zijn er voor iedereen, dus niet alleen voor onze kiezers of leden. Daarbij hoort dat je als partij goed luistert naar wat mensen in de stad willen met Zoetermeer.” De 33-jarige geboren en getogen Zoetermeerder is al 7 jaar actief in de gemeenteraad en werd onlangs verkozen tot voorman van zijn partij. “Een hele eer en fijn dat de partij dat vertrouwen aan mij geeft. Ik heb de uitdaging met beide handen aangegrepen, zeker omdat er een hele sterke fractie achter me staat.”

Omzien naar naasten
Bos omschrijft de fractie ChristenUnie-SGP Zoetermeer als een hechte groep mensen die op een goede manier het christelijk gedachtengoed in de Zoetermeerse politiek brengt. “Omzien naar je naasten, naar elkaar, is eigenlijk de kernopdracht voor elke christen. Dat drijft ons ook in de politiek.”

Schuldproblematiek aanpakken
Een van de belangrijkste speerpunten van de partij is de schuldproblematiek en het alarmerend grote aantal Zoetermeerders in de schuldsanering. De fractie ziet dat grote groepen de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen en vindt dat de gemeente een regierol moet vervullen bij de aanpak van deze problemen. Bos: “Er moet geld geïnvesteerd worden in het coachen van mensen, in hulp bij de thuisadministratie en in begeleiding na de schuldsanering. De verantwoordelijkheid ligt bij de mensen zelf, maar wij geloven dat we moeten blijven omzien naar mensen bij wie het even tegenzit.”

Investeren in bestaande bedrijven
Op het gebied van (lokale) economie wil de partij dat er ook vanuit de gemeente veel meer aandacht is voor het eigen bedrijfsleven. “Bij de bestaande bedrijven in Zoetermeer liggen veel ideeën en wensen voor de stad. Deze ondernemers kennen de stad en weten waar er kansen liggen, dat moeten we koesteren. Daarom wil de ChristenUnie-SGP dat het gemeentebestuur jaarlijks de top-200 bedrijven in Zoetermeer bezoekt. Zo zijn we als gemeente ook beter op de hoogte welke bedrijven bereid zijn werk om te zetten in vacatures. Onze partij wil investeren in die relaties met bedrijven en hen een wederzijdse samenwerking aanbieden.”

Bruisend hart van elke wijk
Symbool voor hoe de partij in de politiek staat, zijn de wijkwinkelcentra in elke wijk. “Met hun winkels, bibliotheek, ontmoetingscentra en vaak ook een kerk vormen ze het bruisend hart van de wijk, midden in het leven van alledag”, aldus Bos. “Om dat levendig te houden – en divers met zowel de grote winkelketens als de kleinere detaillisten – moet je investeren. Ook dat staat bij ons hoog op de agenda!”

ChristenUnie-SGP Zoetermeer
De ChristenUnie-SGP Zoetermeer gaat de komende jaren aan de slag in de stad met het verkiezingsprogramma Geloven in Zoetermeer. Een van de speerpunten is het tegengaan van de schuldproblematiek onder gezinnen. Kijk voor het volledige partijprogramma op de website www.zoetermeer.christenunie-sgp.nl.

Zie ook hier.

Archief > 2014 > maart