ChristenUnie-SGP stelt schriftelijke vragen aan B & W over de WFIA

Schriftelijke vragen kleinzaterdag 15 april 2006 23:11

De WFIA is een lobbyorganisatie die zorgt dat internationale bedrijven zich vestigen in de Randstad. Reeds 8 jaar financieren de vier gemeenten Den Haag, Zoetermer, Delft en Leiden een groot deel van de kosten. Nu blijken de cijfers niet te kloppen....... Cijfers waarop wij als gemeente Zoetermeer "ja" hebben gezegd voor € 90.000 per jaar.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

Datum: 15 april 2006
Onderwerp: schriftelijke vragen mbt WFIA

Geacht college,

In het AD HAAGSCHE COURANT van 15 april staat een artikel mbt WFIA gebaseerd op een eigen onderzoek van de krant.
Reeds acht jaar volgt de fractie ChristenUnie-SGP de WFIA waarbij wisselend door ons enthousiast en terughoudend werd gereageerd. Reden: wat zeggen deze cijfers ons nu voor de Zoetermeerse economie en werkgelegenheid. Gebaseerd op de verkregen informatie is steeds positief gereageerd op een financiële bijdrage namens Zoetermeer, nu jaarlijks € 90.000. In het kader van de informatie die ons nu bekend is  stelt de fractie ChristenUnie-SGP hierover de volgende vragen.

1. Is het college bekend met het artikel in het AD Haagsche Courant van 15.04.06 mbt de WFIA?
2. Is het juist wat de directeur van het WFIA aangeeft dat de feitelijk weergegeven cijfers in het jaarverslag van 2004 slechts prognoses weergeven van “te verwachten arbeidsplaatsen over 5 jaar” zonder dat dit expliciet staat vermeld?
3. Heeft de Raad van Zoetermeer extra informatie gehad van het college waaruit blijkt dat deze cijfers geïnterpreteerd moeten worden als “prognose” cijfers?  Zo ja, dan graag deze informatie als bijlage toevoegen bij de beantwoording van deze vragen.
4. Zo nee, waarom heeft het college de Raad niet geïnformeerd over deze “andere interpretatie” van cijfers?
5. Is het college het met de fractie ChristenUnie-SGP eens dat er een verkeerde voorstelling van zaken is gegeven?
6. Op welk tijdstip wist het college voor het eerst dat deze feitelijke cijfers gebaseerd waren op prognoses?
7. Zijn er, kijkend naar de Zoetermeerse situatie, feitelijk minder arbeidsplaatsen binnengehaald in 2004 dan de cijfers in het jaarverslag 2004 doen geloven? Zo ja, dan graag de juiste en onjuiste cijfers (die zijn gepubliceerd) in een tweekolommenstuk met de reactie van het college hierop.
8. Kan het college aangeven wat de feitelijke resultaten zijn voor Zoetermeer in 2005 (aantal bedrijven, aantal arbeidsplaatsen en of ze buitenlands zijn)? Zijn deze cijfers ook doorgegeven tbv het jaarverslag van de WFIA voor 2005? Zo nee, welke cijfers zijn er dan doorgegeven en waarom?
9. Zijn de bedrijven mbt Zoetermeer ook daadwerkelijk “buitenlandse” bedrijven en wat is het criterium om een bedrijf als “buitenlands” aan te merken?
10. Kan het college een aantal voorbeelden aangeven van de laatste jaren waaruit de werkelijke bijdrage bestaat vanuit Zoetermeer in het regionale lobbybureau WFIA?

Namens de fractie van de ChristenUnie-SGP

Helen du Bois                                             Klaas Schra

Archief > 2006 > april