ChristenUnie-SGP: handhaaf regels rond coffeeshop

Coffeeshop The Bulldog zondag 03 maart 2013 20:31

De fractie van ChristenUnie-SGP Zoetermeer heeft het college van burgemeester en wethouders vragen gesteld over het volgen van het landelijk beleid rond coffeeshops. De fractie wil van het stadsbestuur weten of de regels ook daadwerkelijk worden nageleefd in de stad.

Aanleiding voor de vragen is een nieuwsbericht van de NOS. De NOS toont hierin aan dat van de ruim 400 gemeenten in Nederland zo'n 27 gemeenten niet van plan is om de nieuwe regelgeving ook daadwerkelijk na te leven. Van de gemeenten die zeggen wel te zullen handhaven, geeft een meerderheid aan nog helemaal geen plannen te hebben.

Buitenlanders kunnen komend jaar in de meeste coffeeshops nog gewoon wiet kopen. Onder meer Amsterdam, Rotterdam en Enschede gaan niet controleren of klanten van coffeeshops ook echt in Nederland wonen.

ChristenUnie-SGP Zoetermeer wil geloofwaardig handhaven. Regels zijn er om te worden nageleefd. De fractie wil daarom weten hoe het zit met de opvolgen van de landelijke regels binnen onze stadsgrenzen.

De fractie stelt daarnaast vragen over het THC-gehalte in softdrugs. Het gehalte van deze stoffen mag niet boven de 15 procent uitkomen, aangezien er dan wordt gesproken over harddrugs. ChristenUnie-SGP wil weten wat hoe de gemeente Zoetermeer het THC-gehalte in de softdrugs controleert bij de enige coffeeshop binnen de stadsgrenzen, coffeeshop Casa aan de Amerikaweg.

De ingediende vragen zijn te lezen in onderstaande bijlage.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Vragen Controle op nieuw landelijk beleid voor coffeeshops (28-02-2013)307,0 kBapplication/msworddownload

Archief > 2013 > maart