Uitkering voortvluchtige Zoetermeerders gestopt

containercellen bonairezaterdag 09 februari 2013 11:54

In 2012 is bij drie Zoetermeerders de uitkering gestopt, omdat zij geregistreerd stonden als voortvluchtig. Dat meldt de gemeente Zoetermeer, na vragen van de ChristenUnie-SGP in de gemeenteraad.

De partij stelde eind vorig jaar vragen over de situatie in deze stad, in reactie op een onderzoek van RTL Nieuws. Uit het onderzoek bleek dat landelijk veel veroordeelde voortvluchtigen gewoon hun uitkering behielden.

De gegevens werden tot voor kort niet gekoppeld, zodat het UWV in de veronderstelling bleef dat de veroordeelde vastzat. De gemeente Zoetermeer krijgt sinds juni 2011 deze informatie wel. Op basis van deze informatie blijkt dat in 2012 vijf veroordeelden werden gemeld door het zogenoemde Inlichtingenbureau.

Bij drie personen bleek dat zij onterecht een uitkering ontvingen, omdat zij zich niet vast zaten. De fractie ChristenUnie-SGP is blij te vernemen dat de gemeente Zoetermeer actief opvolging geeft aan dit soort meldingen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Vraag en antwoorden BW uitkeringen_aan_criminelen_in_Zoetermeer452,1 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2013 > februari