ChristenUnie-SGP zet zich in voor ‘omgaan met geld’ op basisscholen

Geldwoensdag 30 januari 2013 19:29

De fractie van ChristenUnie-SGP heeft het college van burgemeester en wethouders van Zoetermeer opgeroepen om met een voorstel te komen om financiële problemen bij basisschoolleerlingen en ouders te voorkomen.

Aanleiding voor de oproep zijn geluiden van budgetcoaches dat het slecht gesteld is met kennis over omgaan met geld, vooral bij kinderen en jonge ouders. Steeds vaker stellen zij vast dat kinderen de waarde van geld niet kennen. Voor een belangrijk deel is het de taak van ouders om hen dat te leren. Budgetcoaches zien echter dat ook ouders tekortschieten als het gaat om financieel beheer.

Taboe op schulden thuis
Vaak rust er een taboe op het praten over schulden, waardoor kinderen er niets van meekrijgen. Deze kinderen komen mede daardoor later bovengemiddeld vaak in de problemen door schulden. De docent op school is de aangewezen persoon om de noodzakelijke kennis en vaardigheden aan te dragen, zodat dit voorkomen kan worden.

ChristenUnie-SGP en het CDA, de SP, GroenLinks en PvdA in de gemeenteraad willen dat het college van burgemeester en wethouders met onderwijsinstellingen om de tafel gaat. De partijen in de gemeenteraad denken aan preventielessen, voorlichting en lespakketten voor kinderen op de basisschool zodat ze later bewuster omgaan met geld, en ouders uit de schulden blijven.

Archief > 2013 > januari