ChristenUnie-SGP vraagt aandacht voor wapencontroles in Zoetermeer

revolvervrijdag 21 december 2012 08:36

De politie in Zoetermeer gaat wapenbezitters strenger controleren. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders toegezegd. Enkele maanden geleden stelde de fractie van ChristenUnie-SGP vragen over dit onderwerp.

De gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie-SGP was op het spoor gezet door een onderzoek van RTL Nieuws. Hieruit werd veronderstelt dat in Zoetermeer 730 wapenvergunningen zijn verstrekt. Dit blijkt niet te kloppen; in totaal zijn 194 vergunningen hier uitgereikt. Een vergunning kan namelijk gelden voor meerdere wapens.

Uit de antwoorden blijkt dat grofweg 20 procent van het aantal vergunningen jaarlijks wordt gecontroleerd door de politie. Dit aantal moet omhoog. Het college van burgemeester en wethouders is het eens met de ChristenUnie-SGP. Vanaf dit jaar worden alle vergunningen tegen het licht gehouden. De partij is tevreden over die toezegging. Er is nu volledige focus op het onderwerp en de controles zijn nu waterdicht.

Wel blijft er nog een groot knelpunt. In Zoetermeer is net als in de rest van het land slecht zicht op het aantal illegale wapens. De politie in de stad kan op dit punt ook geen helderheid verschaffen. Dit blijft wringen. De laatste jaren maakte de politie melding van een toename van het aantal alarmpistolen, dat gemakkelijk kan worden omgebouwd tot dodelijke wapens. Daarnaast blijkt de laatste jaren internet voor criminelen een welkome bron voor het kopen van illegale wapens.

De fractie ChristenUnie-SGP wil ook hier een compleet beeld, en bestudeert de beste manier om achter gegevens te komen rond dit onderwerp.

Archief > 2012 > december