CNV constateert onwettige praktijken rond koopzondagen in Zoetermeer

woensdag 17 augustus 2011 11:47

CNV Dienstenbond heeft in juli en augustus 2011 een onderzoek gehouden onder winkeliers in het Stadshart van Zoetermeer. Gisteren werden de resultaten gepresenteerd in het Stadshart. Hieruit blijkt dat het personeel de dupe is geworden van de uitbreiding van de koopzondagen. Het merendeel van de werknemers wil liever niet op zondag werken, maar het CNV constateerde gevallen van dwang, onwettige contracten en CAO-overtredingen.

De ChristenUnie-SGP Zoetermeer is wel verontwaardigd, maar zeker niet verbaasd. Deze verschijnselen zijn precies waar wij gedurende de hele discussie voor hebben gewaarschuwd. De belangen van werknemers zijn zwaar onderbelicht gebleven in de zienswijze van het college, hoewel de aangescherpte wet nadrukkelijk vraagt om zorgvuldige weging. Extra  zuur is het dat minister Maxime Verhagen onlangs het belang van deze weging bagatelliseerde. Hij zei namelijk in antwoord op schriftelijke vragen dat weging op zich voldoende is, los van de resultaten ervan. De indieners van de aanscherping hebben al aangegeven dat de minister hiermee niet handelt in de geest van de wet.

Het is volkomen duidelijk dat het college hiermee aan de slag moet. Zelfs de meeste fervente voorstander van koopzondagen zal toegeven dat het niet de bedoeling is dat de rechten van werknemers met voeten worden getreden.

Archief > 2011 > augustus