Politiek jongerendebat in Mevrouw Latenstaan: ChristenUnie-SGP discussieert over het softdrugsbeleid

Thea debatzaterdag 18 februari 2006 00:00

“Jongeren horen er gewoon helemaal bij. Wij willen luisteren naar jullie en weten wat jullie bezighoudt”. Dit was de intro in het voorstelrondje van Thea de J., onze jongste kandidate, in haar eerste politieke optreden. Sprekend recht uit een bewogen en betrokken christen hart. Groot respect kreeg zij van iedereen uit de zaal en van andere politieke partijen voor de manier waarop zij haar minderheidsstandpunt met verve verdedigde. ”Jullie als ChristenUnie-SGP waren de enige die tot diep in de nacht echt met ons in gesprek gingen. Jullie deden wat jullie beloofden.”

Op verzoek van Mevrouw Latenstaan kwamen, voor het politieke debat vrijdagavond 17 februari, de meeste partijen met een jongere onder de 30 jaar. Een aantal stellingen kwam aan bod: jongerenhuisvesting die vooral betaalbaar is, veilig stappen met de nachtbus, moet er cameratoezicht in het Stadshart komen, is preventief foullieren nu wel echt nodig, hangplekken voor jongeren, wat vinden we van het groen in Zoetermeer, moet Palenstein nu echt worden gesloopt met alle woningnood onder jongeren en waarom zijn er niet meer coffeeshops.

Begonnen werd er met “wat doen jullie aan radicaliserende jongeren”. Daarop heeft Thea verteld dat juist de ChristenUnie-SGP (Klaas Schra heeft dit namens ons gedaan) op 5 mei in de Blokhut in het Van Tuyllpark naar deze jongeren is toegegaan om met hen in gesprek te gaan. Later is dit samen met een raadslid van de PvdA namens de hele gemeenteraad voortgezet. “We moeten met deze jongeren in gesprek blijven”.

Thea vertelde tegen coffeeshops te zijn en dat het huidige gedoogbeleid grote verwarring schept. Dat legalisering van het gedoogbeleid volgens de ChristenUnie-SGP niet de oplossing is. Daarmee nam zij een minderheidsstandpunt in wat haar vanuit de zaal een spervuur aan vragen opleverden. Vragen als: een betere marktwerking levert een beter en goedkoper product op, de problemen met openingstijden, shops verspreid over de stad. Ze heeft ze allemaal perfect verdedigd!

In de hevigheid van de felle discussie over de wens voor meer coffeeshops heb ik vanuit de zaal – ter verduidelijking - verteld waar je dan in de praktijk tegenaan loopt. “De CASA ligt pal naast de Boerderij, een uitgaansgelegenheid waar veel jongeren komen. Dat mag niet en wij vinden dat ook slecht voor jongeren. Daarom heeft een aantal jaar geleden de gemeenteraad een motie van de ChristenUnie-SGP aangenomen en 50.000 gulden beschikbaar gesteld voor het zoeken naar een andere plek voor de CASA. Anderhalf jaar zoeken leverde echter niets op. Niemand bleek bereid om een coffeeshop in zijn of haar eigen buurt te hebben.

Wethouder Roerig, onze jeugdige jeugdwethouder, sloot de avond af met de oproep aan de jongeren om toch vooral gebruik te maken van hun stem en te gaan stemmen. “Zoek de partij uit die bij je past en maak gebruik van je stem”.

Thea na afloop: “in deze omgeving heb ik dan misschien wel niet veel stemmen voor de ChristenUnie-SGP gewonnen, maar wel respect. ‘Jullie hadden niet een mooi verkiezingspraatje maar kwamen uit voor jullie echte standpunt'. “Dat werd mij na afloop steeds weer verteld. Maar het belangrijkste vond ik dat mij werd gezegd ‘jullie bleven na afloop nog lang met ons praten, jullie waren echt in ons geïnteresseerd’.

Noot:
Mevrouw Latenstaan is een jongerenvereniging, uniek in Nederland door de wijze van selfsupporting, die vernoemd is naar de Zoetermeerse oud-wethouder Mevrouw Latenstaan die twintig jaar geleden betrokken was bij de jongerenproblematiek.

Archief > 2006 > februari