Tevreden zijn in tijden van economische tegenspoed

vrijdag 04 juni 2010 00:49

“Aansturing van het college door de Raad en verantwoording van het college aan de Raad vormen de hoekstenen van het bestuur van de gemeente”, aldus de Rekenkamercommissie. De Rekenkamercommissie ondersteunt de Raad bij haar controletaak. Eens per jaar kijken we als Raad achterom en beoordelen we of het college haar opdracht, de begroting van 400 miljoen, goed heeft uitgevoerd. Wat ging er goed, wat kan er beter en wat hebben de inwoners er aan gehad?

Voorzitter, geachte aanwezigen,

Een goedkeurende accountantsverklaring over de jaarrekening 2009 voor zowel de getrouwheid als de rechtmatigheid. Een goed resultaat waar hard aan is gewerkt, met daarvoor onze dank!
De uitwerking van de adviezen van de accountant zien wij graag weer terug in een overzicht bij het 2e Tussenbericht.

We hoorden dit jaar alleen successen van de wethouder Financien bij de presentatie van het jaarverslag. De niet of minder behaalde doelen konden wij onvoldoende inzichtelijk terugvinden in het jaarverslag.

De voorbereiding op dit Resultatendebat was chaotisch, mede weer door de collegeonderhandelingen. Onvoldoende afstemming met de Raad over het proces van mondelinge vragen en verslaglegging.

De Raad controleert vanavond of de jaarrekening van ruim 400 miljoen euro, goed is besteed. De Audit-werkgroep heeft dit jaar, door de collegeonderhandelingen, geen tijd kunnen vinden om – zoals gebruikelijk – in aanwezigheid van de accountant de jaarrekening door te spreken. Een gemiste kans!

in 2010 komt er een herhalingsonderzoek over de nakoming van toezeggingen van het College aan de Raad. En er komt een meerjarig programma over de koppeling van begroting en verantwoording. Centraal daarbij staat of de informatie die het college in beide instrumenten verstrekt aan de raad, voldoende inzicht biedt om te kunnen sturen.

Verder hebben wij de volgende opmerkingen:
De ChristenUnie-SGP wil het college vragen, om in overleg met het Presidium, de Raad een memo te verstrekken met daarin de afspraken over haar actieve informatieplicht. Inclusief de doorlichtings- en 213a-onderzoeken. Het Presidium monitoort dit volgens het principe “Afspraak = Afspraak”.

Graag horen we van de andere fracties wat wij als Raad de Audit-Werkgroep mee moeten geven bij het voorbereiden van de nieuwe Europese Aanbesteding van accountantsdiensten. Kunnen wij de onafhankelijkheid van de accountant garanderen wanneer wij zowel de adviesdiensten als de controle van de jaarrekening door hetzelfde accountantsbureau laten verrichten?

De accountant gaf het advies om de berekeningen van de grondexploitaties te controleren op “structureel optimisme”. Ook de risicobeheersing was een aandachtspunt. Wat gaat het college concreet doen met beide adviezen?

Een lijst van gewijzigd beleid leidt tot 1,5 miljoen budgetoverschrijding op het programma Bestuur & Dienstverlening. College, waarom was minder niet mogelijk?

Verbonden Partijen en daarmee besturen op afstand kan kansen bieden, mits een goede democratische legitimatie geborgd is. De afspraak rond de reeds toegezegde doorlichting van onze eigen Verbonden Partijen, zien wij dan ook graag definitief op de afsprakenlijst genoteerd. Voor bijsturing van Verbonden Partijen heeft de Raad tijdig de juiste informatie nodig. Wij willen dat er, in samenwerking met het Presidium, een overzicht komt welke informatie wanneer de Raad dient te ontvangen.
De ChristenUnie-SGP geeft vooralsnog geen toestemming voor het grote tekort van € 350.000 voor het Stadstheater. Onduidelijk is welke concrete en rigoureuze bezuinigingen het Stadstheater de afgelopen 1-2 jaar zelf heeft gevonden. Wij willen, zeker nu, welzijnssubsidies uit gemeenschapsgelden eerlijk verdelen.
De activiteiten van de Brede School bleven ver achter. Conclusie: een vacature en gebrek aan marketing. Wij horen echter ook andere geluiden: ongelijke eindtijden van scholen, geen maatwerk in laagdrempelige werving, diverse organisaties die ieder hun eigen doel nastreven. Graag een reactie hierop van het college.

De kwaliteit van de huishoudelijke hulp in de thuiszorg werd slechts met een 7,1 beoordeeld in plaats van een 8. College, hoe denkt u deze 8 in 2010 te behalen in tijden van grote bezuinigingen binnen de zorg? Klantervaringsonderzoeken zijn gebleken een veel beter sturingsinstrument te zijn om de dienstverlening te verbeteren.

Juist toen inwoners het water tot aan de lippen steeg, hadden zij het informatieboekje “Minimavoorzieningen” nodig. Het college gaf hier geen prioriteit aan. Dat betreuren wij.

Tot slot

De Bijbel houdt ons voor dat soberheid en tevreden zijn met wat je hebt beter is dan de jacht naar meer geld en bezit. Een pas op plaats bij de bezuinigingen is anticiperen op moeilijke tijden.
Waar kan het minder, waar kan het anders, maar wel altijd christelijk-sociaal!

Helen du Bois – 3.06.2010

Archief > 2010 > juni