Zes wethouders benoemen maar geen Raadsbesluit over het nieuwe collegeprogramma

dinsdag 25 mei 2010 17:10

De fractie van de ChristenUnie-SGP spreekt vanavond haar ongenoegen uit over het formatieproces door het ontbreken van transparante en tijdige communicatie en informatie, de traagheid van het formatieproces, de € 30.000 voor een externe formateur en het ontbreken van de wil om binnen de Raad een breed draagvlak te creëren voor het collegeprogramma.
De formateur VVD-er Patrick van Domburg, dient vanavond verantwoording aan de Raad verantwoording af te leggen aan de Raad.

“De terugblik op de coalitieonderhandelingen leert ons dat deze twee en een halve maand geduurd hebben. De start was al verkeerd. Niet alle partijen werden voor het eerste gesprek uitgenodigd.  Transparantie, communicatie, informatie, het was er vaker niet dan wel. Vragen van ons werden niet beantwoord. Zelfs vorige week maandag nog, toen niet werd aangegeven dat de besluitvorming van het collegeprogramma pas bij het Voorjaarsdebat zou plaatsvinden.

Radiostilte
Uit een persbericht moesten we vernemen dat 25 mei de nieuwe datum werd. Dan konden de oppositiepartijen zich ook goed voorbreiden, want dàt vonden de coalitiepartijen belangrijk. Een gedane belofte! Maar ja, afgelopen donderdag, vijf dagen geleden, voor het Pinksterweekend, ontvingen wij pas digitaal het collegeprogramma. De leden van de PvdA hadden het toen al lang beoordeeld. Weg belofte! Weg draagvlak!

Ondertussen vingen we diverse geluiden op die de moeizame onderhandelingen symboliseerden.   Was het niet om moeilijkheden vragen om eerst ja tegen elkaar te zeggen en daarna pas inhoudelijk de overeenkomsten te zoeken voor het collegeprogramma?

Externe formateur
Dan de € 30.000 voor een externe formateur. Informatie waar we pas achter kwamen na schriftelijke vragen. We hadden met deze € 30.000 toch op zijn minst verwacht dat er voortvarend en doeltreffend chemie te brengen was tussen deze vijf collegepartijen en dat het resultaat een volledig collegeprogramma zou opleveren.

De langdurige coalitieonderhandelingen legden ook het gewone Raadswerk lam. Vergaderingen werden verplaatst of afgelast, onderwerpen moesten het liefst zonder bespreking besloten worden, de Audit werkgroep had geen tijd de Jaarstukken van de Raad te beoordelen, de PerspectiefNota en het 1e Tussenbericht komen later. En coalitieoverleggen tijdens de Startconferentie.
Geen bestuurlijke kwaliteit en het creëert ook geen draagvlak bij de oppositie.

Benoeming wethouders
En dan de benoeming van de wethouders. Vier van de zes komen uit het oude demissionaire college en 1 was zelf al opgestapt. Het nemen van politieke verantwoordelijkheid over de kwestie Sterigenics lag daaraan ten grondslag. Er lopen echter nu nog een Raadsonderzoek, een onderzoek door de Officier van Justitie en door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. Juist daarom hebben wij, maar ook andere partijen, afgeraden het oude college terug te laten komen met notabene dezelfde wethouders. Dat is op 1 partij en wethouder na wel gebeurd. Wij kunnen dat dus niet begrijpen.

Daarnaast kiezen de coalitiepartijen ervoor al wethouders te benoemen voordat het collegeprogramma ter besluitvorming aan de Raad is aangeboden. Wij vinden deze bewuste keuze geen bijdrage leveren aan het creëren van draagvlak binnen de Raad.

Oppositie
Een plezierige bijkomstigheid is dat wij als oppositiepartijen elkaar deze periode, ieder met behoud van zijn eigenheid, tot steun geweest zijn en daarmee een goede basis gelegd hebben voor verdere samenwerking.

Tot slot hebben we nog een paar brandende vragen en hopen daar vanavond alsnog een antwoord op te krijgen.

1.    Waarom is niet overwogen om met 4 partijen en 5 wethouders een college te vormen?
2.    Is er, gezien de bezuinigingen, bij de keuze van 6 wethouders gesproken over de mogelijkheid van deeltijdwethouders. En wat was daarvan de uitkomst?
3.    Is er overwogen ivm de kwestie Sterigenics om een keuze te maken voor andere wethouders? Zo nee waarom niet? En is het ja, waarom werden er dan alsnog geen andere wethouders voorgedragen?

Samen werken aan een toekomstgericht Zoetermeer! Een beoogd college dat een transparante bestuursstijl ambieert. We blijven positief en hopen dat de woorden die beoogd wethouder Smit in Noordwijk uitsprak, omgezet worden in daden. “De Raad moet een glansrol krijgen en daar wil ik aan bijdragen!””

Hierbij de moties die de oppositiepartijen zullen indienen:
Motie van treurnis
Motie: dualisme versterkt kwaliteit gemeentebestuur!

Archief > 2010 > mei