Helen du Bois & Willem Vermeulen geven gastles in groep 7 en 8

vrijdag 03 februari 2006 23:03

Gemeenteraadsleden leggen uit ………

Jong geleerd, oud gedaan! Die indruk kreeg Helen du Bois na haar bezoek aan De Buut, een R.K. basisschool in Noordhove. Elly ten Hoopen, leerkracht had haar groepen 7 en 8 opgegeven. Hier haar impressie: ''Gemeenteraadsleden kwamen om te vertellen wat de gemeenteraad nu is en wat er eigenlijk allemaal gebeurd. Er mocht niet aan partij-politiek gedaan worden, dus vulden we elkaar aan of accentueerden wij juist de verschillen. Verschillen die wij ook in de groepen zelf aantroffen. Sommige leerlingen waren heel enthousiast of werden dat nadat ze in de gaten hadden dat het om hun vernielde speelplek ging of hun stoep met hondenpoep. Politiek vertalen naar 11- en 12-jarigen is een uitdaging en heel leuk om te doen. Het brengt je terug naar de basis waar het vaak weer om gaat: kleine irritaties in de eigen woonomgeving. Maar ook dat kinderen daar hun eigen verantwoordelijkheid in mogen nemen en niet alles afschuiven op 'de volwassenen'."

Ook Willem Vermeulen gaf gastlessen op basisscholen. Samen met dhr. Speel (CDA) gaf hij op vrijdag 27 januari een bezoek aan groep 7 van de Prinses Amaliaschool (locatie Overwater). Dit deden ze om uitleg te geven over het hoe en wat van de gemeenteraad.

Archief > 2006 > februari