Cool Politics ……. twee dagen op bezoek bij het voortgezet onderwijs (met onze verkiezingsitems voor

politiekdejip-busontour.jpgwoensdag 25 januari 2006 00:00

Jongeren vertellen over de gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart en hun betrokkenheid daarbij. Hieronder in het kort de standpunten van de ChristenUnie-SGP

Buiten in de kou werden leerlingen aangesproken door kandidaten van alle partijen. De ChristenUnie-SGP vindt het belangrijk dat jongeren betrokken worden bij de politiek, zeker met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart.

Op de scholen wordt er de komende dagen een speciale verkiezingskrant verspreid waarin een vergelijking staat van alle politieke partijen over wat zij belangrijk vinden voor jongeren. Hieronder de punten waar de ChristenUnie-SGP voor staat.

Uit onderzoek is gebleken dat jongeren wanneer zij 18 jaar zijn en voor het eerst gaan stemmen, zij een partij uitkiezen waarop ze daarna min of meer automatisch blijven stemmen. Goede informatie aan jongeren is daarom erg belangrijk!

Introductie
De ChristenUnie-SGP gaat uit van de vaste normen en waarden die God ons in de Bijbel en de daarin genoemde tien geboden geeft. Mede door deze normen krijgen de waarden zoals vrijheid, leefbaarheid en verantwoordelijkheid inhoud. De overheid moet de samenleving leiden door het goede te stimuleren en het kwade te bestrijden.

Jongerenhuisvesting
Goedkopen en eenvoudige (daardoor betaalbaar) huisvesting voor jongeren, die zelfstandig willen wonen.

Onderwijs
Creëren van een goede startkwalificatie voor jongeren zodat ze met succes de arbeidsmarkt op kunnen. Het “binnenhalen” van het Hbo-niveau onderwijs heeft prioriteit. Verdere stimulering van het Brede School concept vindt plaats. Extra middelen worden vrijgemaakt om kinderen te helpen die verwaarloosd of gepest worden.

Inbreng jongeren
Meedenken en meedoen. “De maatschappij dat zijn wij en dat ben jij”. Sluit je aan bij een politieke partij, zodat je invloed hebt in je eigen stad Zoetermeer.

”Werk op maat voor iedereen”
Het stimuleren van de werkgelegenheid mede door het aantrekken van nieuwe bedrijven in Zoetermeer. De bereikbaarheid van de bedrijventerreinen optimaliseren.

Milieu
Geen geluidsoverlast door evenementen. Geluidsbegrenzers horen bij de voorwaarden van een vergunning. Geluidsoverlast door bromfietsen aanpakken door handhaving van de wettelijke regels. Ook bij een verdere uitbreiding van Zoetermeer moet het groene karakter van Zoetermeer behouden blijven. Zoetermeer stad tussen de parken.

Vrije tijd
Iedere burger moet in de gelegenheid worden gesteld om te kunnen sporten. De breedtesport moet worden gestimuleerd. Er moet een klimaat worden geschapen waardoor verenigingen de exploitatie kunnen realiseren. Het activeren van jong volwassenen om deel te nemen aan vrijwilligersorganisaties.
De ontwikkelingen van een nieuw stadsmuseum moet met kracht ter hand worden genomen. Geen verdere bezuinigingen op de bibliotheek laten plaatsvinden.

Veiligheid
Minder regels en vergunningen binnen de gemeente Zoetermeer. Negatief gedrag door strikte handhaving aanpakken. De politie is meer een handhaver dan een hulpverlener. Burgers, scholen, kerken en maatschappelijke organisaties hebben een eigen verantwoordelijkheid bij het nemen van preventieve maatregelen.
Zoetermeer moet een schone en opgeruimde stad zijn. Hiermee wordt verloedering van buurten en wijken tegengegaan. Geen bezuinigingen op het onderhoud van de publieke ruimten. De ontwikkeling van leefbaarheidregels wordt opnieuw vorm gegeven.

Multiculturele samenleving
Van individueel naar samen. Om de samenleving in balans te brengen zullen activiteiten moeten worden ontwikkeld die dit proces stimuleren. Mensen moeten zich, vanuit hun culturele achtergrond, kunnen ontplooien. Daarbij is het spreken van de Nederlandse taal een voorwaarde.

Archief > 2006 > januari