Vrees voor “weinig debat”

dinsdag 30 maart 2010 12:20

Brede coalitie laat oppositie achter met tien zetels.
Zoetermeer. Hilbrand Nawijn heeft vanuit zijn tijdelijke behuizing in ’t Lange Land Ziekenhuis met genoegen kennisgenomen van deelname van zijn partij aan een nieuw college.

De met maag-en hartklachten dit weekeinde opgenomen Nawijn laat het fractievoorzitterschap tijdelijk over aan Hanneke Wortel (nummer vier op de lijst). Mariëtte van Leeuwen, nummer twee en kandidaat-wethouder, voert de onderhandelingen de komende weken. “Het gaat goed met Hilbrand. Hij is na klachten vooral voor onderzoek in het ziekenhuis. Daarom krijgt hij ook een hartkatheterisatie. Hij is echter blij dat we een kans krijgen in het college, dat we gaan meehelpen om deze stad te besturen. Dat sterkt hem,” stelt Van Leeuwen.

De partij die vorige week nog bijna werd verketterd zit uiteindelijk dus toch in het beoogde college.
Lijst Hilbrand Nawijn moet samen met VVD, PvdA, D66 en CDA de miljoenen aan bezuinigingen die Zoetermeer de komende jaren te wachten staan, vorm gaan geven.

Woorden als “onderbuikgevoel”, “onbetrouwbaar”, en “niet integer” vlogen een week geleden nog over tafel. Pieter Smit (D66) was helder: “Wij hebben er geen vertrouwen in om met LHN in een college te gaan zitten.” Daarbij verwees hij naar de raakvlakken van Nawijn met de PVV, die in zijn ogen bestaan, en het feit dat LHN geen moslimscholen wil. Nawijn noemde dit onzin: “Wij zijn puur een Zoetermeerse partij en hebben niets met de PVV te maken.” De lucht is echter geklaard, beaamt Pieter Smit. “Dat neemt echter niet weg dat er nog wel wat harde noten te kraken zijn de komende tijd. Maar we hebben met alle partijen wel vertrouwen op een goed afloop, anders waren we er niet aan begonnen,” benadrukt Smit.

Frank Speel (CDA) beaamt het. “Deze coalitie is niet voor niets zo breed samengesteld. We staan met de bezuinigingen voor moeilijke tijden. Dan is het goed als je met 29 zetels brede steun hebt in de raad.”

Vijf partijen, 29 raadsleden, veel overleg in achterkamertjes.
Minder blij is een van de partijen die straks de oppositie (tien zetels) gaat vormen, de ChristenUnie-SGP. Lijsttrekker Helen du Bois: “Het samen vier jaar lang uithouden, in het belang van de stad en haar inwoners, kan wel eens een onmogelijke opgave worden. Vijf partijen, 29 raadsleden, veel overleg in achterkamertjes. Dus weinig politiek debat in de raad. Want welke collegepartij heeft nog het lef om zijn of haar partijideologische standpunten te verdedigen?”

AD Haagsche Courant, editie Zoetermeer – Peter van de Stadt

Archief > 2010 > maart