“Wij willen dat mensen tot hun recht komen en naar elkaar omzien.”

donderdag 25 februari 2010 22:40

De komende vier jaar willen de ChristenUnie en de SGP in Zoetermeer weer samen van de partij zijn. We willen als christelijke partijen de handen uit de mouwen steken, en ons inzetten voor u persoonlijk en voor onze gemeente. Dit doen we vanuit onze betrokkenheid bij de samenleving, en vanuit onze overtuiging, met de Bijbel als gids.

In de afgelopen jaren hebben wij ons ingezet voor leefbare wijken, vrijwilligers en mantelzorgers, een goede invoering van de Wmo, een eerlijke verdeling van gemeentelijke lasten, bestrijding van verslavingen, en nog vele andere maatschappelijk relevante onderwerpen. Recentelijk werd, onder andere dankzij onze inzet, de uitbreiding van het aantal koopzondagen in de raad verworpen. Als u op ons stemt, werkt u mee aan het realiseren van een stabiel, betrokken en christelijk geluid in de Zoetermeerse politiek.

Meedoen
De ChristenUnie-SGP heeft oog voor mensen, voor hun welzijn en hun relaties. Niemand leeft voor zichzelf en niemand mag aan zijn lot worden overgelaten. Wij geloven dat mensen tot bloei komen als ze zich verantwoordelijk voelen voor elkaar, en zorg dragen voor elkaar. Daarom zetten we ons in om onmenselijke situaties te voorkomen en te bestrijden, zoals eenzaamheid, armoede en verslaving. De ChristenUnie-SGP wil er alles aan doen om mensen tot hun recht te laten komen, in een stad waarin we omzien naar elkaar.
We willen ruim baan geven aan gemeenschappen waarin die zorg en verantwoordelijkheid vorm krijgen. Gezinnen, scholen, kerken, bedrijven, sportclubs, verenigingen... zij zijn de basis van de samenleving. Daarin moeten we investeren.
Meedoen in de samenleving hangt ook samen met de mogelijkheid te werken. Zeker in deze onzekere tijden moet de werkgelegenheid sterk gestimuleerd worden. Iedereen moet de kans krijgen zijn of haar handen uit de mouwen te steken, of dat nu in een betaalde baan of in vrijwilligerswerk is. De gemeente moet daarin kansen scheppen en ondersteunen.

Respect
Culturele en religieuze verschillen kunnen lastig te hanteren zijn, maar als we elkaar de ruimte geven en elkaar respecteren, dan kan juist die verscheidenheid de gemeenschap versterken. Dit vraagt van iedereen loyaliteit naar onze samenleving. Vanuit deze verscheidenheid willen wij ons inzetten voor vrijheid van godsdienst, het bijzonder onderwijs, en een zondag als heilzame dag van rust en ontmoeting voor de samenleving.

Wij vinden duurzaamheid een belangrijk thema. Een goede zorg voor de schepping, en dus voor mens en dier, natuur en landschap. Het milieu heeft onze grote aandacht en betrokkenheid nodig, ook omdat we een verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van de volgende generaties.

Het is een belangrijke taak van de gemeentelijke overheid om criminaliteit en overlast te bestrijden. De leefbaarheid van de stad voor ons allemaal staat hierbij op het spel. Met elkaar kunnen we iets doen aan losgeslagen gedrag en de vervuiling van onze leefomgeving. Overlast hangt vaak samen met alcohol- en drugsgebruik. Daarom zijn wij voor het instellen en handhaven van alcoholverboden in risicogebieden en een blowverbod.

Samen doen
De politiek kan dit allemaal niet alleen doen. We hebben elkaar nodig! Samen kunnen we iets moois maken van Zoetermeer. Van onze kant zullen wij daar alles aan doen, daar kunt u van op aan.
Wij vinden dat de overheid een partner moet zijn, een bondgenoot voor de burger. Zo veel mogelijk verantwoordelijkheden moeten midden in de samenleving liggen. In een samenwerking tussen politiek, burgers, organisaties en bedrijven worden dan zaken gerealiseerd en problemen opgelost. De rol van de gemeente daarbij is ondersteunen, mogelijk maken, grenzen stellen. Op die manier draagt de overheid bij aan een bloeiende stad.
De gemeentelijke organisatie moet daarbij klantgericht zijn en helder communiceren. De politici van de ChristenUnie-SGP willen betrouwbaar en eerlijk zijn. Telkens weer willen wij bij onze keuzes een transparante afweging van belangen maken, gericht op het welzijn van de hele stad.

Bezuinigingen
We weten allemaal dat er bezuinigd zal moeten worden in de komende periode. De ChristenUnie-SGP wil sociale voorzieningen, armoedebestrijding, jongerenparticipatie en arbeidsmarktbeleid daarbij ontzien. We moeten hierin ook nuchter kijken naar de geplande uitgaven in de investeringsagenda, die vaak best wat later of wat minder kunnen.

Als christenen in de politiek beseffen we dat de bloei van de gemeente afhangt van de zegen van God. Daarom bidden wij voor onze stad, voor haar burgers en voor haar bestuurders.
We zien uit naar de komende vier jaar, misschien wel met een raadslid meer dan nu. Met uw stem komt dat doel een stukje dichterbij!

Kijkt u eens op onze website, voor nieuws, standpunten, een weblog, en de kandidaten die klaar staan voor de komende vier jaar.

Archief > 2010 > februari